Det har blivit tydligt att dagens organisationer behöver utveckla ett mer flexibelt förhållningssätt till sin verksamhet, där strategisk planering och budgetering inför framtiden kan behöva omarbetas i ett svep. Stora företag som Ford och Google har investerat i rollen futurister för att framtidssäkra sin verksamhet och guidas genom potentiella förändringar.
Med ett futuristiskt förhållningssätt menas att utveckla en förståelse för oss själva och den omgivande världen. Enligt Vinnovas futurist Elliott Montgomery handlar det om mer än att kunna “se in i framtiden” – det innebär också att ständigt sträva efter framåtrörelse och utveckling. Han menar att framtiden är en fiktion som kan hjälpa oss att utforska förändring, skapa visioner och forma den allmänna diskursen.
Så gör du för att utveckla ett futuristiskt förhållningssätt i 4 steg:
Här är fyra tips för hur du kan arbeta för att utveckla dina framtidsspaningar, vilket kommer att hjälper dig och din organisation att ställa om.
1. Omvärldsbevakning på makronivå
Ett sätt att utveckla ett futuristisk förhållningssätt är skaffa sig insikter om de globala krafter som formar vår värld. Enligt futuristen Kim Bates inkluderar detta politiska, ekonomiska, sociala, miljömässiga och teknologiska trender. Genom att utvärdera dessa kan du få viktig kunskap om vart någonstans vårt samhälle är påväg.
2. Omvärldsbevakning på mikronivå
Kim Bates menar att du kan utvärdera vår nuvarande kultur genom att hålla ett öga öppet för de mikrohändelser och mänskliga signaler som påverkar ditt liv. Märker du ett mönster i hur folk pratar? Märker du att människor i din närhet har öppnat upp för en särskild åsikt? När dessa olika krafter kommer samman uppstår ett bredare mönster, en del av en större berättelse om åt vilket håll vår värld är på väg.
3. Uppfatta signaler på förändring
Under ett webbinarium från Vinnova berättar futuristen Elliott Montgomery om hur vi kan uppfatta signaler på förändring. Montgomery definierar en signal på förändring som ett avbrott i vardagen med potential att skalas upp eller utvecklas i framtiden. När du omvärldsbevakar på mikro- och makronivå så kommer du att uppfatta en mängd händelser i världen. Montgomery menar att du ska vara uppmärksam på de händelser som triggar igång din fantasi: när du börjar tänka på hur världen skulle kunna förändras av det du hittat är det är en signal på att något stort är i rörelse. Vidare menar Montgomery att vi ska se på trender och signaler som skilda fenomen, då trender snarare är en samling likriktade signaler. När du omvärldsbevakar vill du leta efter den absolut första signalen av ett nytt beteende eller mönster.
4. Förstå de bakomliggande anledningarna
För att förstå framtiden är det essentiellt att förstå varför saker sker, menar Kim Bates. När du förstår bakomliggande orsaker till strömningar i världen kan du börja utveckla en väl underbyggd och exakt hypotes om framtiden. Utför djupare research och prata med experter eller trendsättare på området, och var inte rädd för att gå in på ‘fiendens territorium’. Om du exempelvis vill få en bredare förståelse cybersäkerhet, vem är inte bättre att prata med än en hacker?
Nyfikenhet skapar bättre kommunikation
Med en nyfiken inställning till framtida händelser kan du som kommunikatör förutse hur dina kommunikationsinsatser kommer att landa hos målgrupper, men du öppnar också upp en känslighet inför potentiella trender och innehåll. Med dessa verktyg kommer din kommunikation att ligga i framkant och ständigt vara aktuell.