De åtta friskfaktorerna

Under hösten har kommunikatörens hälsa på arbetsplatsen varit omdebatterat i branschmedia. Bland annat startade Sveriges Kommunikatörer upp ett samarbete med fackförbundet DIK som syftar till att uppmärksamma och lyfta kommunikatörens arbetsmiljö. Karin Hagman är VD på den ideella föreningen Suntarbetsliv, vars uppdrag är att främja friska arbetsplatser. De har tagit fram 8 riktlinjer för en frisk arbetsmiljö – här är de!

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Karin Hagman, VD Suntarbetvlis

År 2019 släppte fackförbundet DIK en rapport som slog larm om hög arbetsbelastning bland kommunikatörer och stress som påverkar privatlivet. Dessutom uppgav var tredje respondent att de upplevde att arbetsgivaren förväntar sig att de ska vara tillgängliga utanför ordinarie arbetstid. Sedan 2021 har dessutom branschtidningen Resumé undersökt psykisk ohälsa inom kommunikationsbranschen, där anonyma vittnesmål målar upp en bild av ett hårt arbetsklimat, präglad av stress och prestige.

 

“Vi är alldeles för snabba på att lägga till saker i arbetsbeskrivningen och alldeles för dåliga på att välja bort.”

 

Karin Hagman är VD på den ideella föreningen Suntarbetsliv, vars uppdrag är att förebygga osunda arbetsmiljöer och främja en friskare arbetskultur. Hon menar att kommunikatörsrollen är extra utsatt eftersom den ofta präglas av en otydlig arbetsbeskrivning och växande kompetenskrav.

 

– Inom dagens organisationer kan man fortfarande se att det finns en ganska spretig bild av vad en kommunikatör egentligen gör. Det leder till att en kommunikatör ofta förväntas kunna precis allt som är relaterat till kommunikation. Arbetsuppgifterna blir bara fler och fler, vilket gör att det är viktigt att tydliggöra den anställda kommunikatörens exakta roll.

 

“Människor är fullt kapabla att prioritera arbetsuppgifter även i ett flexibelt arbetsliv”

 

Det här är en låst artikel. Logga in nedan för att fortsätta läsa och ta del av de åtta principerna. Inte medlem än? Bli det du också

 

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem