Johanna Davander har arbetat med kommunikation i över 20 år, varav mer än ett decennium i olika chefsroller. I rollen som kommunikationsdirektör i Lund leder hon det strategiska kommunikationsarbetet; ett uppdrag som sträcker sig från samhällsinformation och medborgarservice till krishantering och varumärkesbyggande.
– Mitt uppdrag är att leda och utveckla arbetet så att både kommunikationen och medborgarservicen blir ett riktigt bra stöd till kommunens olika verksamheter. Med kommunikation vill vi öka tillgängligheten och stärka förtroendet för den kommunala servicen, säger Johanna.
Hon beskriver sitt arbete som både komplext och meningsfullt, där hon ena dagen arbetar med digital utveckling och nästa dag möter medborgare i vardagsnära frågor.
– Det roligaste är alla möten. Med Lundabor, med kompetenta kollegor och i olika samarbetskonstellationer. För mig skapar det mening att arbeta i offentlig sektor och jag tycker att det är fantastiskt kul att få jobba i en stad som så många har en relation till, berättar Johanna.
Långsiktig kommunikation skapar förtroende
I en verksamhet där tempot är högt och behoven många är den största utmaningen att balansera det långsiktiga kommunikationsarbetet mot det kortsiktiga.
– För att skapa hållbara resultat måste vi tänka och arbeta långsiktigt. Genom åren har jag lärt mig att ha tålamod och att verkligen lyssna, att våga testa och att alltid utvärdera. Kommunikationsyrket utvecklas ständigt och vi måste vara modiga och nyfikna, samtidigt som vi står stadigt i vår profession och vårt ansvar.
Johanna brinner för kommunikationens roll i att skapa tillit och mening i organisationer.
– Bra kommunikation bygger berättelser som gör organisationens mål och uppdrag begripliga och meningsfulla. För mig är kommunikation ett verktyg för att skapa resultat, förtroende och tillit. När kommunikationen fungerar, fungerar det mesta.
En röst för professionen
När Johanna nyligen valdes in i Sveriges Kommunikatörers styrelse såg hon det som en chans att bidra till hela branschens utveckling.
– Kommunikationslandskapet och yrkesrollen förändras snabbt. Att få förtroendet att bidra i styrelsen för Sveriges Kommunikatörer är hedrande och en möjlighet att vara med och rusta branschen för framtiden.
Enligt Johanna har branschorganisationen en särskilt viktig roll i dagens polariserade samhälle, där kommunikatörsrollen ofta ifrågasätts.
– I en tid där fakta, demokratiska värden och tillit utmanas har kommunikatörer en mycket viktig roll. Vi måste vara trovärdiga förmedlare av korrekt information, arbeta inkluderande och aktivt motverka desinformation och otillbörlig informationspåverkan, avslutar Johanna.
Johannas tre bästa tips för att lyckas i kommunikatörsrollen:
- Var nyfiken på digitalisering och nya arbetssätt, men tappa inte bort mötet med människor. Det är där det verkliga förtroendet skapas.
- Våga testa – och lär av både framgångar och misstag.
- Ta plats i de strategiska samtalen. Kommunikation är en nyckelresurs, inte en sidofunktion.