– På IVL arbetar vi med hållbarhet varje dag och naturligtvis måste också våra profilprodukter följa samma principer. Vi vill minska miljöpåverkan, undvika onödiga prylar och visa att små saker kan bära stora varumärkesvärden och därför kändes det viktigt att se över hur vi arbetar med våra profilprodukter, säger Anna Holmquist, kommunikationschef på IVL.
IVL Svenska Miljöinstitutet är ett av Sveriges äldsta forskningsinstitut inom miljö och hållbar utveckling. Här arbetar flera hundra forskare med att ta fram lösningar för ett mer hållbart samhälle – inom allt från vatten och mat till ekonomi och politik.
Men mitt i arbetet med att hjälpa andra organisationer att bli mer hållbara, insåg kommunikationsteamet att det fanns ett område att se över även internt: profilprodukterna.
En blind fläck i kommunikationsarbetet
I många organisationer köps profilprodukter som kepsar, ryggsäckar, reflexer och give-aways vid mässor in slentrianmässigt via externa partners. Och trots att de har ett tydligt syfte, att bygga varumärke är hållbarheten sällan i fokus.
– Det slog oss att vi sitter på enorm kompetens inom hållbarhet, och att den kunskapen också borde byggas in i hur vi använder profilprodukter för att bygga varumärke. Dessutom vill vi naturligtvis leva som vi lär och använda all den kunskap vi har här på institutet, säger Anna.
Anna och hennes team, med eventansvariga Karla Tonat som projektledare, började granska profilprodukterna mer i detalj. Vad innehåller de? Hur är de producerade och hur paketeras de? Vilka produkter speglar IVL:s varumärke bäst?
En ny policy – framtagen tillsammans med sina egna experter
IVL tog med hjälp av sina interna hållbarhetsexperter fram en profilproduktpolicy; ett konkret dokument som nu styr hur inköp ska göras.
– Vi har alltid arbetat under devisen att ha så få produkter som möjligt och att alla dessutom ska vara användbara. Nu gick vi ett steg längre och tog fram en kravlista för vilka ämnen våra produkter får, och inte får innehålla och hur de ska vara producerade. Vi såg också över vilka produkter som bäst speglar vårt varumärke. Är det en keps som bäst reflekterar vad vi är och den kunskap vi står för eller är det en fröpåse med frön som ökar den biologiska mångfalden? Valet var lätt! Därefter gick vi till vår leverantör och sa: ”Här är våra nya riktlinjer – kan ni möta dem?” Om inte, får vi se oss om efter någon annan, säger Anna.
Hon understryker att leverantörer generellt gärna anpassar sig, bara kunderna vågar ställa krav.
– Många leverantörer saknar koll. Det är vi som kunder som måste ställa kraven och genom att göra det kan vi faktiskt göra skillnad!
En konkret möjlighet att påverka
Nu vill Anna uppmana fler kommunikationschefer och kommunikationsansvariga att göra samma sak.
– Kommunikationschefer sitter ofta på både budgeten och ansvaret. Just därför har vi också möjligheten att påverka och här finns något väldigt konkret att börja med.
I stället för plastiga saker som levereras omgärdade av onödigt plastemballage tar IVL nu fram moderna, funktionella produkter som folk faktiskt vill använda – utan det onödiga emballaget. Som reparationskit för cyklar, lagningskit för kläder eller annat som gynnar den som vill leva hållbart.
– Det handlar om att ta fram profilprodukter som är relevanta, snygga, hållbara och som folk faktiskt vill använda och som speglar resultaten av den forskning vi bedriver inom hållbarhetsområdet men som också i sig själva gynnar en hållbar livsstil. När vi gör det förlänger och förstärker vi vår egen varumärkesberättelse.
Några av IVL:s avbockningspunkter för hållbara profilprodukter:
- Produkterna ska kunna kopplas till IVL:s arbete med miljö och hållbarhet och gärna reflektera forskningsresultaten när det är möjligt
- De ska vara tillverkade av ekologiska eller återvunna material
- De ska ha hög kvalitet och lång livslängd
- Onödig plast i förpackningen ska undvikas
Många bäckar små – stor påverkan tillsammans
Anna menar att profilprodukter kanske inte är det första man tänker på i hållbarhetsarbetet. Men just därför är det ett område där förändring kan ske snabbt – om man vill.
– Vi är bara en aktör. Men om fler börjar tänka på samma sätt, exempelvis kring vilka material som deras produkter är tillverkade av, kan vi tillsammans förändra en hel bransch. Och då har vi verkligen gjort skillnad.
Annas tre tips: Frågor att ställa dig själv och din leverantör för att säkerställa att profilprodukterna har så liten miljöpåverkan som möjligt
Börja med frågan: Behöver vi verkligen den här produkten?
Innan du ens funderar på materialval eller leverantör – utmana behovet. Onödiga profilprodukter är inte bara resursslöseri utan urholkar också varumärket. Färre men genomtänkta produkter har större effekt – både kommunikativt och miljömässigt.
Välj produkter med funktion, kvalitet och livslängd
Satsa på produkter som mottagaren faktiskt kommer att använda – länge. Prioritera ekologiska eller återvunna material, men minst lika viktigt är att produkten är praktisk, hållbar och estetiskt tilltalande. Det minskar engångsanvändning och stärker kopplingen till varumärket.
Se till att produkten berättar en hållbarhetsberättelse
Låt varje produkt visa vad ditt varumärke står för. Välj leverantörer med tydliga certifieringar (som Svanen, GOTS eller FSC) och använd design, materialval eller märkning för att kommunicera varför just den här produkten är ett hållbart val.)