Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

”Ideella organisationer som tar efter start-ups kommer klara granskningarna bättre”

Just nu är varenda skänkt krona till ideella organisationer hårt granskad. Growth marketern Erik Isberg menar att det finns mycket att lära från en annan passionerad grupp som kommer imponerande långt med väldigt små medel.

De som arbetar med kommunikation för ideella organisationer delar mycket med marknadsförarna i startup-världen. Dessa bolag har nämligen utvecklat effektiva metoder för passionerat arbete – med en begränsad budget. På sin fritid använder konsulten Erik Isberg growth marketing för att hjälpa ideella organisationer förbättra resultaten av sin kommunikation.

De klassiska byråerna är väldigt bra på att attrahera, men Erik såg att beställarna ofta lämnades med resten av stegen själva. Det var möjligheten att följa och förbättra för potentiella medlemmar, månadsgivare eller kunder hela vägen som lockade Erik till growth marketing. För denna metod är möjligheten att kunna mäta och analysera resultaten grundläggande, vilket också passar organisationer med begränsat svängrum i sin marknadsbudget.

– ­Just nu är ideella organisationer hårt granskade. Det gäller att kunna visa på att det man väljer att lägga pengar på, faktiskt ger reella resultat, säger Erik.


Erik började hemma i Östersund där han hjälpte mindre lokalföreningar med marknadsföringen. Sedan dess har han hjälpt flertalet ideella organisationer, bland annat Norrsken och Rädda Barnen.

– Metoderna skapades av små, nystartade bolag och är därför väldigt kostnadseffektiva ­– perfekt för den ideella världen att anamma.

Alla har ”kunder”

Growth marketing, eller growth hacking, används ofta synonymt med performance marketing och i nära samband med agilt, datadrivet även ihop med specifika metoder som scrum eller lean. Det är lätt att bli överväldigad av alla begrepp men Erik menar att det hela är mycket enklare än det låter.

– Egentligen kan man bara börja med tankesättet som mycket av detta bygger på, snabbrörlighet och testande. Titta på hur ni till exempel rekryterar en månadsgivare idag, hela vägen fram till avslut. Var finns den största förbättringspotentialen? Testa att justera något i en begränsad skala och mät sedan resultatet. Har det inte gett önskad effekt? Då kan du prova något annat utan att du förlorat för mycket resurser. Ser du en positiv effekt? Fantastiskt, fortsätt med det i större skala!

Men begreppen är ändå inte helt lätta att översätta. Det är tillexempel inte alltid som organisationer relaterar till tal om kundresor eller tillväxtmål, menar Erik.

– Även ideella organisationer har mål, man vill öka något med sin kommunikation. Så fort du har en kontakt med en person, oavsett om det är en medlem, medborgare eller givare, så kan du applicera tanken om den personens kundresa. Kan du förbättra till exempel en månadsgivares väg från en annons till att faktiskt bli givare med 5% har du förbättrar ert resultat. Alla dessa små förbättringar ackumuleras till ett ordentligt kliv mot era mål.


Eriks bästa tips

– Om jag skulle ge ett enda tips till en ideell organisation skulle det vara att kolla upp Google Grant. Välbekant för de stora organisationerna, men det många missar att även mindre organisationer kan registrera sig. Som ideell organisation kan ni få uppemot 100 000 kr i månaden att spendera på annonsering hos Google. Då har du alla möjligheter i världen att verkligen lära dig om digital annonsering!

 

Erik Isberg är en av kursledarna för Innehållsproduktion – bli din egen produktionsstudio. Där han lär ut praktiska sätt att komma igång med innehållsskapande för de som skapar mycket av organisationens innehåll från grunden, helt själva.