I algoritmernas tidsålder styr hjärnforskarna världen

Fler borde intressera sig för vad som händer i våra till synes så nyckfulla hjärnor, tycker Andris Zvejnieks. Själv slukar han de senaste rönen inom både neurologi och beteendevetenskap. Det är ett stilla ”War Against the Machines” – ett krig mot algoritmerna och deras mästare.

Lästid: 1 minut • Publicerad:

Du har sagt att vi är omsprungna av algoritmerna. Vad menar du med det?

– Algoritmerna som styr våra filterbubblor och flöden använder den senaste hjärnforskningen för att trigga människor att göra som de vill – eller snarare som människorna bakom dem vill. Det sägs att 90 procent av det vi vet om hjärnan kommer från forskning de senaste 20 åren. Vi klagar gärna på att algoritmerna kan trycka ut ’fake news’, men vi behöver själva bli bättre på att ta till oss ny kunskap i psykologi och neurologi.

 

Vad leder okunskapen till att vi gör för fel?

– Vi jobbar vidare som vi gjorde för tio år sedan. Vi fyller kanaler med innehåll som vi tycker är viktigt, och som vi är övertygade om att målgruppen behöver. Det kanske stämmer. Men vi måste förstå att vår primära uppgift idag är att hitta strategier för att precis som algoritmerna nå ut. Nå igenom bruset.

 

Det låter dystopiskt. Har vi någon chans mot algoritmerna?

– Ja, visst. Med större insikt om hjärnans funktion och målgruppernas drivkrafter kan vi jobba effektivare med våra budskap. Kraven skärps även där. Utan budskap som möter målgruppernas upplevda behov – rationella och emotionella – är risken stor att du kommunicerar förgäves. Det är först när mottagaren upplever att informationen är nyttig, att det är värt tiden att lyssna, som du lyckas. Jag tror att människor kommer att bli känsligare för vad de lägger sin tid på i framtiden.

 

 

Läs mer: Ta del av Andris Zvejnieks tips som hjälper dig att kommunicera på hjärnans villkor.

 


Andris Zvejnieks leder tillsammans med Gunilla Keller utbildningen Kommunicera effektivare på hjärnans villkor. En intensiv tvådagarskurs för alla som försöker förmedla budskap – från renodlade kommunikatörer till insiktsfulla projektledare och stundtals informationsuppgivna mellanchefer.