Här är de mest lästa artiklarna år 2022!

Missade du någon artikel från vårt nyhetsbrev? Ingen fara - här har vi samlat de fem mest lästa artiklarna. Mycket nöje!

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Kvinna läser artikel i ipad

1) 5 vassa retoriker att inspireras av

Drömmer du om att bli en riktigt bra retoriker? Att tala inför en grupp är en av de vanligaste rädslorna som människor känner. Som kommunikatör är det viktigt att öva upp sina retoriska färdigheter för att bli hörd både inom och utanför organisationen. Här delar Helene Hedqvist, grundare av Retorikstudion, med sig av fem väldigt olika tal som kommer att inspirera dig att ta dina presentationer till nästa nivå.

2) 3 vanliga missar i digital kommunikation - så gör du rätt enligt Schrems-domarna

Våra förutsättningar för att bedriva digital kommunikation står just nu under en enorm förändring. Schrems-domarna har inneburit stora juridiska utmaningar för organisationer inom både offentlig och privat sektor, och påverkar hur vi hanterar sociala medier, GDPR och cookies. Vi har pratat med juristen Katarina Ladenfors om vad du kan göra för att navigera rätt bland reglerna.

3) Dags att stoppa sjukskrivningarna – så främjar du ett hälsostarkt ledarskap

Förra året slog en undersökning från Skandia fast att kommunikationsbranschen är Sveriges sjukaste, där andelen nystartade sjukfall låg på 41 procent. Hur kommer det sig att siffran är så hög för just kommunikatörer? Pernilla Aspe är ledarskapskonsult och terapeut med inriktning på stress. Här berättar hon om hur ett hälsofrämjande ledarskap kan förebygga psykisk ohälsa i kommunikationsbranschen.

4) Mindre megafon och mer dialog – så förbättrar du intern kommunikation och kommunikativt ledarskap

Till följd av pandemin har ledare behövt anstränga sig mer för få den interna kommunikationen att fungera. Susanne Dahlman är expert på strategisk intern kommunikation och kommunikativt ledarskap. Hon berättar här om vikten av att förstå kommunikationens roll i ledarskapet för att skapa bättre arbetsplatser.

5) Linda Malmgren: “En bra ledare ska se sitt team och sina medarbetare som briljanta”

Hur är egentligen en bra chef? Frågan har tvistats under många år utan att få ett riktigt säkert svar. Under de senaste åren har dock en ny chefsroll formats på den moderna arbetsplatsen, där chefens förmåga att kommunicera premieras allt högre. Linda Malmgren är kommunikationschef på Massive Entertainment och en del av Sveriges Kommunikatörers styrelse. Här berättar hon om sin syn på vad som utgör ett bra ledarskap.