Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Grattis till vinnarna av Stora Kommunikationspriset 2020!

Stort grattis till alla vinnare av Stora Kommunikationspriset 2020! Stora Kommunikationspriset avgjordes under tisdagen den 26 maj på Berns i Stockholm. På grund av den rådande situationen blev den traditionella galamiddagen omställd till en digital livesändning.

Fotograf: Jörgen Brennicke

Stora Kommunikationspriset har delats ut sedan 1990 och i år skickades rekordmånga bidrag in till nomineringsprocessen. I år var första gången galan livesändes, vilket gjorde att fler kunde ta del av den. I år delades även Årets Hederspris ut, till en person eller organisation som med kommunikationens kraft åstadkommit stora resultat under våren 2020. Swedbanks presschef, tidigare nyhetsankaret Unni Jerndal var kvällens konferencier.

Stort grattis till alla vinnare och stort tack till alla som deltog! 

 

Vinnare av Stora Kommunikationspriset 2020:

 

Bästa kommunikation ideell organisation:

Årets vinnare är: Maskrosbarn, Skolkurage

Vinnarmotivering:
Årets vinnare av Stora Kommunikationspriset, ideell sektor har fått stor uppmärksamhet i medier och förmedlat viktig kunskap. Med genomtänkt kommunikation med viktiga målgrupper har deras arbete gjort stor skillnad i samhället.

 

Bästa kommunikation näringsliv

Årets vinnare är Kommunikationsavdelningen, Essity

Vinnarmotivering:
Årets vinnare av Stora Kommunikationspriset, näringsliv visar kommunikationens avgörande roll för att driva förändring och utveckling. I ett komplext sammanhang har kommunikation och påverkansarbete riktat till olika målgrupper gjort det möjligt att utveckla en ny typ av produktcirkel.

– Jag så stolt över Essitys kommunikationsavdelning. Stort tack till Sveriges Kommunikatörer, för det viktiga arbetet för vår funktion och för denna virtuella prisutdelning.
Kommunikation är så viktigt, och i dagens samhälle, viktigare än någonsin, sa Josephine Edwall Björklund, Kommunikationsdirektör på Essity.

 

Bästa kommunikation offentlig organisation

Årets vinnare är kunniga, målinriktade och relationsbyggare – de är Botkyrkabyggen.

Vinnarmotivering:
Med lagarbete och målsättningen att skapa synergier har årets vinnare av Stora kommunikationspriset för offentlig sektor nått storartade resultat och fått positiv uppmärksamhet.

– Vi har små resurser och gör detta helt själva, så det känns fantastiskt att få vara en del i det här sällskapet. Det är fint att vi trots allt kan samlas digitalt i dessa tider och lyfta goda exempel på kommunikation, sa Charlotta Lundström, presschef på Botkyrkabyggen.

 

Bästa kommunikativa ledarskap

Vinnare är Haval van Drumpt, vd på Tre.

Vinnarmotivering:
En kommunikativ ledare engagerar hela företaget i verksamhetens bärande idéer. Med kommunikation och värderingar som alla kan förstå och agera på har Årets kommunikativa ledare byggt stolthet och en vi-känsla som driver affären framåt.

– Det känns jätteroligt och jag tycker att denna prisutdelning är väldigt viktig, sa Haval van Drumpt, som vann kategorin årets ledare. Ett ledarskap utan kommunikation är som att vara i luften utan ett navigeringssystem. Vi är 1700 personer hos Tre, alla tolkar budskap på olika sätt men det är ledarnas ansvar att se till att alla har förstått var vi är på väg och hur vi ska komma dit. 

 

Årets unga talang

Årets vinnare är: Daniel Caldeborn, Johanna Orheim och Caroline Hjelm!

Vinnarmotivering:
Kommunikation är den drivande kraften i all förändring och utveckling. Kommunikation kommer i olika former och kompetenser. Det har alla dessa tre unga talanger förstått.

 

Årets hederspris

Årets hederspris går till 14-pressträffen

Vinnarmotivering:
Den punktliga, dagliga pressträffen med Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen vid rodret har sedan coronautbrottets början visat att vi alla har en roll och ett ansvar att hindra smitta. Med fakta och analys i botten, uppdaterad lägesbild, samordnande budskap, öppenhet, tydlighet och ödmjukhet har de drivit kommunikation på ett sätt som kommer gå till historien.

– Dessa kommunikationsexperter anser att vi har haft en bra kriskommunikation vilket känns väldigt fint. Det finns nog de som tyckt till om hur vi kommunicerat men det har vi inte riktigt haft tid att värdera det. Detta gäller en så pass allvarlig fråga, folk dör. Då finns inte utrymme för prestige. Det märks hos oss, det handlar om hårt jobb och att få ut kunskap, sa Christer Janson, presschef på Folkhälsomyndigheten som var på plats för att ta emot priset.

 

Läs juryns motiveringar till alla nomineringar här.