Sveriges Kommunikatörer

Forskning visar: så skapar mångfald i teamet mer kreativ och innovativ kommunikation

Forskning visar att vi blir mer kreativa och arbetar bättre genom att vara runt människor som är olika oss själva. Detta är extra tydligt inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen, där demografin har förändrats snabbare bland mottagare än bland människor som arbetar med kommunikation. Här är tre vanliga misstag som görs i kommunikation kring mångfald, och varför du bör ha en bred representation i ditt kommunikationsteam.

Lästid: 3 minuterPublicerad: 

Representation av etniska minoriteter i marknadsförings- och kommunikationsbranschen är fortsatt snedvriden, visar en global undersökning från 2021 gjord av World Federation of Advertisers (WFA). Samtidigt måste dagens varumärken nå fler målgrupper än tidigare, då våra samhällen har blivit allt mer diversifierade. Detta innebär att målgrupperna för kommunikation i allt högre grad kommer från olika sociala bakgrunder, men är underrepresenterade på kommunikationsbyråer och avdelningar. 

Under de senaste åren har vi sett en uppsjö av PR-katastrofer som enkelt hade gått att undvika om teamen bakom marknadsföringen hade haft en bredare representation. Du kanske kommer ihåg två av de mest illa beryktade exemplena: en Facebook-annons från hygien- och tvålmärket Dove där en svart kvinna “tvättas” vit, samt influencern Kendall Jenners ökända Black Lives Matter-reklam för läskföretaget Pepsi. Även om båda initiativen inte syftade till att vara kränkande fanns en tondövhet som inte gick att förneka - och som kunde ha undvikits redan i planeringsstadiet.

Här är anledningarna till varför mångfald i teamet skapar bättre förutsättningar för innovativ och kreativ kommunikation – och 3 vanliga missar som gör att budskap kring mångfald vanligtvis landar fel. 

Forskning visar att mångfald gör ditt team smartare 

År 2016 publicerade Forbes en artikel som diskuterade hur mångfald på arbetsplatsen influerar ett företags förmåga för innovation och kreativitet. I artikeln argumenterar författaren Tendayi Viki för vi att i en snabbt föränderlig värld, där innovationsförmågan nu är en erkänd konkurrensfördel, måste försöka skapa team med fler olikheter. 

Katherine W. Phillips är professor i ledarskap och etik vid Columbia Business School, och har skrivit en artikel om hur social mångfald i arbetsteam gör oss smartare och mer innovativa. Mångfald ökar nämligen både vår kreativitet och uppmuntrar vårt sökande efter ny information och nya perspektiv. Det senare leder till ett bättre beslutsfattande och en bättre problemlösningsförmåga. 

Inom våra arbetsroller förutsätter vi att mångfald bland kompetenser leder till framgång – ett kommunikationsteam som består av människor med olika expertområden kommer att verka mer effektivt än ett homogent. Phillips menar dock att detta även gäller när det kommer till social mångfald. 

Ett kommunikationsteam som präglas av sociala olikheter bär på sina egna unika upplevelser och information, och kan således skapa kommunikation som resonerar med målgrupper på ett helt annat sätt. När människor sammanförs för att lösa problem i grupp kommer de helt enkelt med olika typer av information, åsikter och perspektiv som gynnar din kommunikation.

Att kommunicera mångfald: 3 vanliga misstag

Woke washing

Fenomenet ‘woke washing’ ligger nära begreppet ‘greenwashing’, som vi har berört i en tidigare artikel. Washing, eller tvättning, pekar på hur vissa företag använder sig av populära sociala rörelser i sin marknadsföring utan någon form av bakomliggande substans. Begreppet ‘woke washing’ innebär specifikt att appropriera minoritetsgruppers språk och sociala kamper utan att göra några verkliga, meningsfulla förändringar inom organisationen för att främja dessa gruppers mål. 

Att göra antaganden om hur din målgrupp “är”.

I en tidigare intervju med Sveriges Kommunikatörer menar tillväxtbyrån The Social Few att ett vanligt misstag är att göra antaganden om sin målgrupp utan någon form av underlag. Detta sker vanligtvis om den tänkta målgruppen inte representeras i kommunikationsteamet eller i researcharbetet. Om du vill beröra en verklighet måste den verkligheten även finnas representerad i ditt arbete.  

Att börja i fel ände.

När du kommunicerar i mångfaldsfrågor måste research- och analysarbetet ligga till grund för det kreativa arbetet, menar The Social Few. Flera av de kommunikationsinsatser som görs börjar i fel ände, med en kreativ lösning som man tror ska fungera istället för att prata med de människor som lever i den verklighet du vill beröra.