Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Fem klassiska fallgropar när du filmar med mobilen

Att kunna filma med den egna mobiltelefonen har revolutionerat hur kommunikatörer kan skapa sitt egna rörliga material för sociala medier. Men det finns ett par klassiska fallgropar att vara medveten om – och bra tips på hur du undviker dem.

Helena Brunkman och Mats Strömqvist har i flera år lett den populära kursen Producera mobilfilm, de är också grundarna till grafikappen Clipsk som är framtagen tillsammans med kommunikatörer de mött under sina utbildningar. Här delar de med sig av de fyra utmaningar som de ser att flest kommunikatörer fastnar i när de ska skapa sina egna filmer.

1. Tid

Det finns en utbredd osäkerhet i hur lång tid det tar att göra en film. Vissa ser det som när man filmar sitt barn på studsmattan på två minuter och tänker att då borde det går lika snabbt att göra en film på jobbet. Medan andra befinner sig i den andra änden och tänker att man behöver tre veckor för att göra en film. Ha följande i åtanke så kommer det bli mer effektivt och smidigt att göra film.

  • En normal filmproduktion tar från en timme till en dag. Försök ha det i åtanke när ni planerar.
  • Contentplan. Ha en bra plan för vad ni vill filma och när, för att skapa effektivitet och bra förutsättningar för ert filmande.
  • Var ekonomisk. Spela in flera filmer samtidigt för att få effektivitet och använda resurserna väl.
  • Var ekonomisk (igen). Återanvänd gärna tidigare filmer eller utvalda klipp.
  • Lägg tiden på rätt saker = innehåll. Ägna inte all tid åt häftiga effekter utan se till att innehållet får ligga i fokus.

 

2. Dålig utrustning

Precis som tid finns det två sidor av spektrat när det kommer till utrustning, som också blir överdrivna. Antingen använder man en gammal Iphone med dåligt minne, eller så tänker man ”Tv-produktion” och skaffar komplicerad utrustning som kräver en hel del hantverkskunnande. Båda är svåra om man ska göra snabba, proffsiga filmer. Detta är istället det du behöver för att göra bra film, enligt Mats.

  • En Iphone med stor skärm och 512 GB
  • Myggor + förlängning
  • Ståstativ
  • Snabba och enklar appar för redigering/grafik
  • Musiktjänst
  • Bildbank som ni skapar själv och ev köper till lite stock
    Allt som allt: 25 000 kr.

3. Inget manus

Det är väldigt vanligt att man känner inspiration och sladdar ut i verkligheten och börjar filma utan att veta vart man är på väg. Helena menar att hon själv faller för detta ibland.
– Och varenda gång får jag backa hem och göra mitt manus. Det behöver inte vara krångligt att göra ett bra manus.

  • Skriv enkelt manus på papper. Då får du en överblick över hur storyn ska byggas upp, vilka bilder som behövs och vad ni vill komma åt. Återanvänd även manus.
  • Använd innehållsmallar. Gör skelett till filmer som återkommer, som rekryteringsfilmer, personporträtt, nyhetsfilmer eller liknande.

4. Mät resultatet

Mätning är väldigt viktigt för att hålla koll på vart ni är på väg och om ni når de resultat ni hoppas på. Men det kan vara väldigt svårt och då kan man behöva hjälp med allt eller vissa delar för att få rätt data.

  • Välj ut några nyckeltal. Håll er till dessa.
  • Använd Google Analytics och analysprogram för sociala medier. Dessa hjälper dig förstå hur det går för era filmer.
  • Är det tråkigt? Ta hjälp!

5. För många kockar

När man gör film är det vanligt att det kommer människor emellan som ska tycka till om saker och ting och där är det lätt att man hamnar i lite konstiga samtal som ”måste Gunnar ha på sig den där tröjan?” ”Ska inte Kerstin vara med, hon var ju en del i projektet?” och så vidare. Kom ihåg att kommunikatören är ansvarig för filmen.

  • Kommunikatör = redaktör. Kommunikatören är auktoriteten när det kommer till filmproduktion. Den personen ska bevaka över dessa viktiga huvudområden i filmproduktionen:
    • Är filmen relevant och logisk?
    • Besvaras de självklara frågorna?
    • Ha koll på GDPR
    • Ha koll på upphovsrätten
    • Ha koll på webbdirektivet