Färgrika sambandet mellan kommunikation och ledning
Vad kan en kommunikatör bidra med i ledningsgruppen och hur förbereder man sig inför arbetet? Det kan Åsa Barsness svara på; Hon är kommunikations- och HR-direktör på Bonnier Broadcasting och har tidigare arbetat som konsult på JKL, kommunikationsdirektör på Sweco och marknads- och kommunikationsdirektör på IBM Nordic – med andra ord en grundlig erfarenhet av kopplingen mellan kommunikation och ledarskap.
Vad kan en kommunikatör bidra med i en ledningsgrupp?
– För att ledningsgruppens beslut ska kunna genomföras krävs omvärldsförståelse, handlingskraft, förändringsförmåga och förtroendekapital. Kommunikation är en viktig komponent inom samtliga av dessa områden. Därför är det självklart för mig att hela ledningsgruppen tar ansvar för verksamhetens kommunikation, precis som man tar ansvar för ekonomin eller utvecklingsfrågorna.
– Som kommunikatör har man ofta en god förståelse för hur människor agerar, man är van vid att kommunicera med olika målgrupper. Man förstår sin publik helt enkelt och kan identifiera hinder och möjligheter. Man är ofta väldigt intresserad av omvärldsfrågor, storkonsument av media och insatt i vad som händer inom politik och näringsliv. Det gör att man kan bidra till att beslut blir verklighet, på ett sätt som är konstruktivt och genomtänkt.
– Däremot tycker jag att man ska undvika att ta rollen som ”kommunikationsprofet”. Själva poängen med en ledningsgrupp är att man har ett gemensamt ansvar för att leda verksamheten. Som kommunikatör i en ledningsgrupp kan man därför inte bara fokusera på kommunikationsperspektivet.
Vad behöver kommunikatören kunna för att ta plats i ledningen?
– Ledningsgruppens uppgift är att driva och utveckla verksamheten. Det innebär att man måste kunna verksamheten, dess drivkrafter och omvärld. Man måste kunna grunda sina argument på verksamhetsrelevanta fakta, påvisa en tydlig struktur för hur kommunikationen ska drivas och veta hur kommunikationsinsatserna bidrar till verksamhetsresultatet. Man måste förstå ekonomi och strategi – och tycka att det är roligt!
– Dessutom måste man givetvis kunna kommunikationsprofessionen. Det är basen, men inte tillräckligt.
Hur kan en kommunikatör förbereda sig inför arbete i en ledningsgrupp?
– Jag tycker att förberedelserna måste handla om att förstå verksamheten, men också om att vara klar över hur man ska bidra i ledningsgruppen. Att sitta med i en ledningsgrupp är ett privilegium. Det gäller att man kan tillföra något som inte redan finns. Man måste också vara beredd att satsa den tid och energi som krävs, vilket ofta innebär att man behöver välja bort något annat.
– Min universitetsexamen är i företagsekonomi och marknadsföring (och så läste jag parallellt in en examen i konst, mest som en hobby men jag har haft oväntat stor användning för den). På mitt första jobb efter universitetet hamnade jag i en situation som bara kunde lösas med massor av kommunikation. Jag insåg att medarbetarkommunikation är avgörande för att skapa förtroende och att få en organisation att vilja gå åt samma håll. Då bytte jag spår och har arbetat med kommunikation sen dess.
– Jag har egentligen aldrig haft ett brinnande intresse för kommunikation, i alla fall inte kommunikation för kommunikationens skull. Min drivkraft är att göra saker bättre. Jag är övertygad om att kommunikation är grundläggande för det. Kommunikation skapar handlingskraft och driver förändring.
Vilka motgångar kan en kommunikatör sitter i ledningen/ledningsgruppen stöta på?
– När jag intervjuade för min första kommunikationschefstjänst sa min blivande chef att: om du får den här tjänsten hamnar du i en ledningsgrupp som enbart består av män, de flesta 20-30 år äldre än dig. Hur kommer du kunna hantera det och få gehör för ditt ansvarsområde? Jag var ung och lite kaxigare på den tiden så jag svarade att: med all respekt för mina blivande kollegors ålder och erfarenhet så verkar det inte finnas någon i din ledningsgrupp som är bättre än mig på kommunikation, för i så fall hade vi inte haft en intervju. Jag fick tjänsten. Det var den ledningsgrupp där jag varit mest olik de övriga, men det gick bra. Jag arbetade stenhårt med att sätta mig in i verksamhetsfrågorna så att jag kunde vara delaktig i diskussionerna.
– Jag lovade mig själv för längesen att aldrig kämpa för rätten att få göra mitt jobb. Det är inte min uppgift att predika för att kommunikation är viktigt. Kloka ledningsgrupper vet det redan. Jag arbetar tillsammans med företag, verksamheter och individer som redan tror på kommunikationens värde, för då kan vi göra riktigt bra saker tillsammans. De andra lägger jag inte min energi på. Jag tror det är därför jag alltid tyckt att jag har världens bästa jobb.