Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Eva Åberg: Så blir du trygg i rollen som digital moderator

Att göra ett digitalt evenemang kräver både tid och resurser, därför är det viktigt att säkerställa att eventet lever upp till förväntningarna på hög kvalitet. En moderator fungerar som länken mellan publiken och programmet – och kan vara avgörande för hur eventet upplevs av mottagaren. Eva Åberg arbetar sedan många år med ledarutveckling och grupputveckling på Audiendo, och har lång erfarenhet av uppdrag som moderator. Här delar hon tips på hur du gör för att lyckas i rollen.

Eva Åberg

I kölvattnet efter pandemins mest intensiva fas har vissa digitala trender hängt kvar – bland annat konceptet för digitala evenemang. Många av dessa förutsätter att det finns en moderator som leder både publik och inbjudna gäster genom samtalet. Eva Åberg håller Sveriges Kommunikatörers kurs Bli digital moderator - led egna digitala event. Hon menar att en moderators främsta uppgift är att tydliggöra eventets syfte, riktning och att man går i mål med det man vill uppnå.

– En moderator fungerar som länken mellan publiken och programmet. Som moderator måste du alltså på olika sätt kunna ställa dig i kontakt med både de medverkande och publiken. Även om eventet sker över en skärm måste din publik känna att du är där för dem, att du vet vad deras kunskapsnivå är, vad de är intresserade av och vad de undrar. 

En bra moderator prioriterar talartid utifrån publikens behov

Eva menar vidare att en vanlig missuppfattning är att man i eventet bör ge lika stort utrymme till alla medverkande. Därför bör moderatorn förintervjua alla talare och först därefter hitta formen för deras medverkan och fördela tiden på ett lämpligt sätt mellan dem. En del av dem kanske gör sig bättre om de blir intervjuade.

– En moderator, oavsett om hen arbetar på scen eller digitalt, ska vara den trygga motorn i eventet, som löser problem, är påläst och har koll. Det gäller att ställa de relevanta frågorna, som publiken vill ha svar på och hitta rätt angreppssätt. 

–Det gäller också att släppa in den digitala publiken i samtalet om och om igen. Det finns en uppsjö av verktyg som kan hjälpa dig med de interaktiva momenten, såsom enkäter, chattar, whiteboards och grupprum. Men du kan även använda enkla medel som att direkt adressera dem genom att säga saker som “Nu undrar kanske du där ute …” eller ställa reflektionsfrågor till din publik som får dem engagerade tankemässigt utan att de varje gång behöver skicka in sina svar. 

“Om du har gjort din research och känner målgruppen så behöver du inte vara lika manusbunden”

Väldigt få digitala event har tillgång till en teleprompter, och om du läser manus på din skärm så tappar du ögonkontakt med publiken.

– Om du har gjort din research innan och känner målgruppen så behöver du inte vara lika manusbunden. Detta skapar en större närvaro, för publiken märker tydligt om du bara pratar mot en kamera eller om du faktiskt känner av närvaron av din publik. 

Eva menar vidare att det förstås är naturligt att vara nervös inför ett uppdrag som moderator. Det är helt okej att göra misstag så länge publiken inte blir orolig.

“Var inte rädd för att misstagen”

– Publiken är mer förlåtande än vad vi själva tror. Våga vara den du är och var inte rädd för misstagen, för de visar att du är mänsklig, precis som din publik. Hantera eventuella felsägningar med ett leende och stanna kvar i din professionella roll. Visar du att du är snäll mot dig själv och klarar av situationen sprider du trygghet. Men för att undvika nervositet är det bra att vara ordentligt förberedd, inte stressa samt sova bra nätterna innan. 

– Många märker att nervositeten rinner av dem när de upplever kontakt med sin publik. Det är ytterligare en anledning att lägga ned kraft att nå den, avslutar Eva Åberg.