Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

En inblick i branschen från en kommunikationsstuderande

Text: Lina Fagerberg


Om det är något den här tiden har lärt mig så är det att det inte går att vara färdigutbildad. Det finns alltid nya saker att lära sig för den som är nyfiken och vill utvecklas, framförallt i vår bransch som ständigt förnyas med tekniker och strategier för kommunikation.

Vad väntar i framtiden?

Ena dagen under praktiktiden har jag fått besöka seminarium om artificiell intelligens, en snabbt växande teknik som till mångt och mycket kan komma att ersätta kommunikatörens roll i diverse funktioner. Andra dagen har jag fått lyssna till introduktioner till Search Inside Yourself, ett ledarskapsprogram som uppmanar till självledarskap, motivation och engagemang. Det har varit intressant att se hur branschen å ena sidan står inför en teknisk prövning, där digitala verktyg och kunskaper blir allt viktigare, samtidigt som den å andra sidan uppmanar ledare och medarbetare att leva mer i nuet och utveckla sina personliga egenskaper i det digitala mediebrus vi lever i idag. Frågan är vad vi (snart) nyexaminerade kommunikatörer ska fokusera på när vi beger oss ut för att söka jobb i detta landskap? 

Om jag själv får spekulera så tror jag att vår bransch kommer bli allt mer inriktad på känslor, etik och hållbarhet. Jag hoppas på en kommunikativ framtid som prioriterar värdeskapande budskap, där företag tar ställning kring klimatfrågor och sociala frågor samtidigt som etiska och moraliska kampanjer värderas. Detta är uppgifter som en AI-robot inte kan utföra åt oss.  

Varför praktisera?

Stundom känns det som att fastän branschen digitaliseras och nya tekniker utvecklas, så trampar de gamla lärosätena kvar i samma gamla banor och teorier. På grund av det skulle jag rekommendera alla att söka praktik. Som praktikant får du inte bara en inblick i vilka kunskaper som behövs och vad branschen har att erbjuda, utan du får även en första chans till att nätverka och knyta kontakter till dina framtida branschkollegor. Genom att söka praktik får du säkerligen ut det bästa från både akademien och näringslivet.

För att undvika att bli förvirrad av hur bred branschen kan te sig vara och för att inte gå vilse i diverse kompetensområden, så rekommenderar jag även alla studenter att söka sig till platser som inspirerar och att ha tydliga mål med sin praktik. På så sätt går det möjligen att undgå allt för stora frågetecken kring vilken inriktning du vill välja i din karriär, samtidigt som du förmodligen kommer lära dig mest på det viset.

Att ha tillbringat min praktiktid hos Sveriges Kommunikatörer har varit en rejäl ögonöppnare för vad branschen har att ge, samt vilka utmaningar som väntar mig som snart ska bege mig ut i detta otroligt spännande och ständigt utvecklande yrke. Men vad tiden framförallt har åstadkommit är att få mig att fundera på vad jag vill lära mig härnäst.

3 tips till dig som vill söka praktik:

1. Gör upp mål för vad du vill få ut av din praktikplats, det gynnar båda parterna bäst.

2. Visa prov på dina kunskaper i din ansökan, men var samtidigt ärlig med dina brister. Därmed blir nivån anpassad efter dina förmågor och du kommer lära dig mer.

3. Gör det mesta av din praktiktid, nätverka och lär känna medarbetarna, det kommer gynna dig genom hela yrkeslivet.

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.