”Det svåra är att vara modig på rätt sätt”
Ann-Louise Lökholm Klasson, vd på Sweco Sverige, är en av finalisterna i kategorin Bästa kommunikativa ledarskap som delas ut på Stora Kommunikationspriset den 26 mars.
Foto: Nicklas Elmrin
Hej Ann-Louise Lökholm Klasson, och grattis till nomineringen. Juryn skriver att du är modig. Vad är att vara modig i kommunikationssammanhang för dig?
– Det är att våga ta även i frågor som skaver. Att säga vad man tycker i en fråga är ofta ganska lätt. Att göra det på ett sätt som öppnar för dialog, så att man får igång ett samtal, är svårare och kräver mer mod. Det är ofta först när man lyckas skapa dialog som man på riktigt når ut med ett budskap.
Några tips om hur man lyckas med det?
– Gör upp med dina egna rädslor, så att du inte utgår från dig själv, dina egna drivkrafter och rädslor när du försöker engagera. Sen är det viktigt att utmana sig själv i hur man kommunicerar. Att inte slentrianmässigt göra på samma sätt som man alltid gjort. Jag testar olika kanaler, och försöker hitta vad jag är bekväm i. Vi har till exempel gjort filmer och jobbat med humor. Sen låter vi intern kommunikationen vävas ihop med extern kommunikationen, det är ett annat exempel. Numera tänker vi att allt vi säger internt ska vi även våga säga externt.
Sweco har 6 400 på 55 orter i Sverige, hur påverkar det dig som vd?
– Rent praktiskt betyder det att jag inte kan vara närvarande överallt. Därför måste jag tänka på hur jag kommunicerar för att nå alla. Bruset är högt och om jag vill få ut ett budskap till alla medarbetare kan jag inte längre skicka ett mejl och tycka att jag har gjort mitt, bara för att jag är vd. Jag måste veta vilka medarbetare som finns på vilka kanaler, och tänka på hur jag kan jobba olika, i olika kanaler för att nå alla på deras villkor.
Har du några praktiska tips?
– När vi till exempel har introduktioner för nyanställda sitter det 300 personer i publiken. För att de redan från början ska känna att vi alltid är öppna för frågor och funderingar ber vi dem att i förväg skriva ner sina frågor, så läser en moderator upp frågorna för mig, och pushar mig på ett bra svar. Moderatorn tar upp så många frågor som vi hinner, vi duckar inte för några svåra frågor. Svaren ger jag. Frågor ställs innan och under presentationen.
Många som läser våra nyhetsbrev är i början av sin karriär som kommunikatör. Har du några tips till dem om hur man stödjer sin vd i kommunikationsfrågor?
– Jag vill nog börja i andra änden: om du är i början av din karriär, tänk på vad du väljer för vd. Se till att du jobbar med en vd som bryr sig om kommunikation, som tycker att det är en viktig del i ledarskapet. Då får du troligtvis ett både enklare och roligare jobb än om du jobbar för en person som har en mer traditionell bild av hur man jobbar med kommunikation.
Och om jag valt en vd som jag känner är progressiv när det gäller kommunikation?
– Då ska du våga utmana: det är ett stort brus att nå igenom och vd behöver hitta nya sätt att kommunicera på. Se det som ett samspel. Vd behöver dig för att leda företaget, och du behöver få med dig vd för att underlätta i kommunikationsarbetet.