Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Det finns många kommunikatörer – men inte för många

"I fredags blev jag felciterad av Resumé som skrev en artikel om och ville ha min syn på årets statistik från Arbetsförmedlingen", skriver Hanna Brogren som är generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer.

I fredags blev jag felciterad av Resumé som skrev en artikel om och ville ha min syn på årets statistik från Arbetsförmedlingen. Det handlar om vilka yrken som har en bättre respektive sämre arbetsmarknad och i år, liksom tidigare år visar statistiken att det finns gott om journalister liksom kommunikatörer, informatörer och PR-specialister. Så långt arbetsförmedlingens statistik

Samtidigt visar forskningen att 9 av 10 ledare beskriver att de största utmaningar de står inför kräver kommunikation för att lösa. Det finns alltså en motsägelse i detta. Det beror både på att kommunikation blivit mer och mer komplext och på att kommunikatörsrollen förändras. Många som arbetar med kommunikation känner sig inte längre som kommunikatörer och därmed blir statistiken missvisande!

Ett nytt uppdrag

Tidigare var kommunikatörer de som ”gjorde kommunikation”, dvs. besvarade pressfrågor och höll ihop det grafiska uttrycket via webbsidor, annonser, trycksaker, skyltar och en massa annat så att företaget/verksamheten skulle uppfattas enhetligt, kännedomen öka och budskapen gå fram till målgruppen. Men idag ser uppdraget annorlunda ut. Kommunikation sker på många plattformar och alla är potentiella publicister.

Med AI kan vi effektivisera en del av produktionen men nya uppgifter inom kommunikation tillkommer i rask takt.

Ledarskap är kommunikation, att visa den tänkta vägen framåt, hur det går, hur alla bidrar och varför den ena vägen är bättre än den andra. Kommunikation är den viktigaste kompetensen för ledare som behöver lyssna, förstå omvärlden och agera utifrån det. Kommunikationsavdelningen stödjer inte bara ledningen utan alla funktioner – både i företag och offentliga verksamheter. Kommunikationsexperter kan inte längre samlas under titeln ”kommunikatör" när uppdraget är så komplext. 

AI ersätter inte kommunikatörer

Kommunikationsexperter är de enda i ett företag och en organisation som i sin yrkesroll har uppdraget och förmågan att sätta sig in i andras situation. Att förstå alla intressenter, internt och extern och hantera förtroende. Det betyder att kommunikation är en viktigare del i alla processer och som inte kan ersättas med AI och teknik.

Resumé har efter våra anmärkningar valt att rätta till artikeln och satt citaten i rätt sammanhang. I det här fallet är det dock synd att artikeln gick ut i ett nyhetsbrev och att läsarna fick en missvisande bild av vår syn på branschen.

Ur ett kommunikativt perspektiv leder den här typen av agerande till ett minskat förtroende, något en krisande mediebransch i dagsläget inte har råd med. Ibland har journalister att lära av kommunikatörer. 

 

Text: Hanna Brogren