Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Därför ska kommunikatörer kunna pitcha: "Avgörande för att snabbt förmedla sina idéer"

Andrea Hartmann Jovell, grundare av Vidunderlig kommunikationsbyrå, har länge sett i sin roll som kommunikationsrådgivare att det finns ett behov för kommunikatörer att kunna pitcha. Hon beskriver det som avgörande för att engagera – och få igenom sina tankar och idéer.

En kvinna med blont hår och en grön tröja som ler mot kameran.

Berätta om din bakgrund som kommunikatör?

I nästan fem år var jag marknad- och kommunikationschef för destinationsbolaget Göteborg & Co och innan dess VD för Begriplig PR i Östersund, Norrlands då största kommunikationsbyrå. Har varit publicerad i Dagens Samhälle, Göteborgs-Posten, Sveriges Radio och SVT och skrivit boken Framtoning, en handbok i kommunikation och skapade Mingelskolan som interaktiv föreläsning. I dag föreläser jag emellanåt på IHM och Berghs.

Som kommunikationsrådgivare ser jag dagligen exempel på kommunikatörers behov att nå ut med budskap i rätt tid på rätt sätt. Ta bara detta med att beskriva nyttan med kommunikation, värdet av kommunikatörer och hur yrkesrollen bidrar i samhället. Vi är ofta experter på att hjälpa andra att framföra sina idéer men när det gäller att kliva fram själva kan vi behöva komma ut i ljuset. Ungefär som att skomakarens barn går med trasiga skor medan deras kunder är påklädda. Den nya kursen Pitchskolan för kommunikatörer föddes ur en önskan att fler gör sig hörda och når fram med sina budskap. Hoppas förstås på riktigt taggade deltagare, nu kör vi!
 

Vad innebär det att pitcha?

En pitch är att muntligt på kort tid beskriva vem du är, vad du vill uppnå och hur personen du talar till kan bidra? En muntlig presentation med ett övertygande syfte.

Varför är det viktigt som kommunikatör att kunna pitcha?

Arbetslivet är en lättrörlig värld. Det kan vara avgörande att kunna snabbt förmedla sina idéer på ett övertygande sätt, begripligt och konkret. För kommunikationsproffs kan denna förmåga vara skillnaden mellan framgång och misstag. Pitchskolan för kommunikatörer är lite som att göra sig bekväm bakom kulisserna inför en livesändning.

Att kunna pitcha är avgörande för att övertyga och engagera andra. Det gäller att lära sig att fånga uppmärksamheten och behålla denna. Genom att i sin pitch måla nya perspektiv och idéer kan kommunikatörer förbättra såväl resultat som måluppfyllelse.

Vad får man lära sig under din kurs Pitchskolan för kommunikatörer?

Under kursen får man lära sig:

  • Hur du kan skriva manus
  • Hur du kan förbereda dig 
  • Vad just du kan tänka på

Pitchskolan för kommunikatörer är utformad för att ge deltagarna konkreta färdigheter. Vi kommer att lyfta skillnad mellan talspråk och skriftspråk och hur det kan påverka en pitch. Vi lär mer om metoder för att bygga upp en pitch. Dessutom kommer vi att träna på de bästa argumenten och steg för steg-förberedelser för att nå mottagaren.

Här kan du läsa mer om kursen!

Vad är målet för deltagarna efter kursen?

Målet med kursen är att kunna göra både din pitch och dig intressant, hjälpa deltagarna att skapa en egen personlig pitchsäkerhet. Det är en egentlig förutsättning bra när man i sin tur ska hjälpa andra. Målet är också att vässa förmågan att vara proaktiv för att skapa fler möjligheter att föra fram sina budskap. 

Hur kommer kursen hjälpa kommunikatörer att utvecklas i sin karriär?

Efter kursen Pitchskolan för kommunikatörer kommer man ha utvecklat sitt eget sätt att kommunicera och fått använda verktyg att göra sina budskap övertygande och effektiva. Deltagarna kommer veta mer om att kommunicera sina budskap på ett sätt som engagerar. Kursen ger möjligheter att utbyta erfarenheter och träna praktiska moment. Genom en individuell feedback kan deltagaren fortsätta förbättra sina färdigheter även efter utbildningens slut.