Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Därför är mejllistan en av dina viktigaste kanaler - och så optimerar du den

Mejlutskick har länge hamnat i skymundan till förmån för andra sociala och mer interaktiva medier. Detta vill Jacqueline Wester, digital kommunikatör, ändra på. Här får du tips om varför du ska satsa på din mejllista och hur du boostar dina mejlutskick.

Bild på Jacqueline Wester

Varför har mejl som kanal fått en tråkighetsstämpel?

- Internationellt är mejllistor ganska hett att jobba med och prioriteras högt som kommunikationskanal. I Sverige är den fortfarande sedd lite som ett nödvändigt ont och inte något som man kanske lägger så mycket energi på. Jag tror att det dels beror på att sociala medier känns lite häftigare att arbeta med, dels att det känns svårt att komma igång med att marknadsföra sig via mejl. Man har helt enkelt inte sett vilken roll den kanalen skulle ha i ens kanalstrategi. Men nu börjar intresset komma mer och mer!

 

Varför ska du satsa på mejllistan?

- Den stora fördelen är att du med mejllistor har kontroll över vilka och hur många som ser det du postar. Du är inte beroende av algoritmerna på sociala medier.

 

Jacquelines 4 bästa tips för att komma igång med bättre mejlutskick och mejllistor:

  • Låt det inte vara tyst efter att prenumeranter gått med i mejllistan. Automatisera ett välkomstmejl som skickas ut direkt.

 

  • Gör det enkelt att avprenumerera. Vill man inte vara med på listan längre så vill man inte. Du kommer inte att tjäna på att göra avskedsprocessen lång och krånglig utan håll det enkelt.

 

  • Lägg krut på vad du skriver i ämnesraden. Det är bland det första mottagaren ser när hen scannar sin inkorg.

 

  • Var ärlig. Om du till exempel använder automatiserade mejlflöden så ska du inte låtsas som att det är ett mejl skickat i realtid i texten. Sådant kan mottagare sniffa sig till på mils avstånd. 

 

Jacqueline Wester jobbar med digital kommunikation, främst inom strategi och analys av kreativt arbete med innehåll i sociala kanaler, mejl och annonsering. Hon har hållit föreläsningar på ämnet hos Borås Yrkeshögskola och Resumé Akademi.