Vad gäller i enkla drag
EU kräver att man behöver informera och ha godkännande (consent) innan man använder cookies för bl.a. marknadsföringssyfte. Det görs via en Cookie Consent banner, eller heter egentligen CMP (Consent Management Platform), som vi alla sett.
Användaren måste bl.a. ha möjlighet att tacka nej och de måste veta vad de ger godkännande till. Man måste därmed informera om vilka cookies man använder, t.ex. för Google Analytics eller Meta.
Vad behöver du som kommunikatör tänka på?
Mellan 10-50% tackar nej till tracking beroende på hemsida, men 20-30% upplever jag vara normen. Kan bero på vilken bransch man är verksam inom eller hur själva cookie consent bannern ser ut.
Det betyder att en stor del av statistiken av vad som händer på din hemsida ser du inte i analysverktyg som Google Analytics, Google Ads, Meta osv.
Du ser 100% av kostnaden, men bara t.ex. 70% av intäkter/förfrågningar/besökare osv. Det gör att annonsering som såg lönsam ut kan se olönsam ut, även fast den kanske inte är det. Det kan också göra jämförelser över tid jättesvåra.
Det är inte ovanligt att kommunikatörer för några år sedan var vana med att kolla i Google Analytics och se "sanningen", dvs mer eller mindre allt du behövde veta för att kunna kommunicera om förändringar och resultat. Nu är det verkligen inte så, verktyg som Google Analytics har mer blivit ett ställe med trubbiga mått där du kan se övergripande trender och ändringar.
Det blir därmed viktigare att kolla på den riktiga datan som oftast finns i ens affärssystem. Då ser man total intäkt, förfrågningar osv för att följa den trenden över tid. Men du ser då inte hur mycket en viss kanal bidrog, t.ex. ert nyhetsbrev eller organiska besökare från Google.