Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Caroline Thunved ny VD för Sveriges Kommunikatörer

Sveriges Kommunikatörers styrelse har utsett Caroline Thunved till ny VD och generalsekreterare. Thunved kommer närmast från Rädda Barnen som kommunikations- och insamlingschef. Hon har prisats för sina kommunikationsinsatser och besitter en gedigen erfarenhet av varumärkesutveckling och kommunikation från såväl byråsidan som den ideella sektorn. Hon tillträder tjänsten senast den 21 mars.

Svartvit bild på Caroline Thunved

Caroline Thunved med team har fått flera utmärkelser för att ha lett arbetet med att ta fram en effektiv och resultatinriktad kommunikation. Bland annat uppmärksammades Scouterna av Sveriges kommunikatörer för Bästa ideella kommunikation och för Bästa kommunikation i 100-wattaren under Caroline Thunveds ledning. Hon utsågs även till superkommunikatör i Näringslivets 150 superkommunikatörer, 2016.

 

– Caroline Thunved har en bred erfarenhet från såväl byråvärlden, eget företagande och ideell sektor. Tillsammans med teamet på kansliet ska hon utveckla Sveriges Kommunikatörer än mer till en mötesplats och fortsätta arbetet med att erbjuda marknadens bästa utbud av relevant kompetensutveckling för alla som professionellt arbetar med kommunikation, säger Viveka Hirdman Ryrberg, ordförande Sveriges Kommunikatörer.

 

Uppdraget handlar om att etablera Sveriges Kommunikatörer som den naturliga auktoriteten, mötesplatsen och tankeledaren vad gäller kommunikation. Det innebär exempelvis att utveckla medlemserbjudandet och göra det relevant för fler samt säkerställa marknadens vassaste utbud av seminarier, kurser och nätverk för alla som har behov att utvecklas inom kommunikation och ledarskap.

– Att i denna nya roll få leda och utveckla Sveriges kommunikatörers medlemsrörelse och bolag är ett spännande och viktigt uppdrag. Frågor som berör mig är exempelvis hur kommunikation kan bli mer framgångsrik inom ledar- och chefskapet, arbetsmiljöfrågor som gapet mellan hur kommunikatörer ser på sig själva och sin roll som strateger och förändringsledare medan många av deras chefer ser de som producenter, säger Caroline Thunved, tillträdande vd på Sveriges Kommunikatörer och fortsätter:

– Framtidens kommunikatör förväntas ha alltmer bredd i sitt kunnande, men samtidigt spetskompetens inom det som i dag trendar. Det är utmaningar som jag vill vara med och driva på genom Sveriges kommunikatörer.

 

Sveriges Kommunikatörer är medlemsorganisationen med uppdrag att stärka kommunikationens nyckelroll i företag och samhälle tillsammans med alla som arbetar professionellt med kommunikation.