Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

”Bra kommunikation bygger på fingertoppkänsla”

I mars går årets upplaga av Stora Kommunikationspriset av stapeln och nomineringsprocessen är i full gång. Vi tog kontakt med en tidigare vinnare för att diskutera ledarskap, digitalisering och utmaningar. Johanna Snickars vann priset som Bästa kommunikativa ledare år 2017 och är i dag kommunikationschef på ett av Ericssons mest spännande affärsområden. 

Johanna Snickars

Efter att du vann Stora Kommunikationspriset har du lämnat rollen som kommunikationschef på Microsoft och leder i dag kommunikationsarbetet på affärsområden BA Technologies & New Business på Ericsson. Hur har året på Ericsson varit och vilka kommunikationsutmaningar har du hunnit bita tag i? 

–Efter 3,5 fantastiska år på Microsoft dök den här möjligheten upp. Det blev omöjligt att tacka nej till att få leda kommunikation på global nivå på ett internationellt svenskt storbolag med både en imponerande historia (144 år), hög innovationstakt (49 000 patent, bland annat bluetooth!), över 100 000 medarbetare och kunder i 180 länder.

–Det har varit många utmanande och lärorika kommunikationsutmaningar, till exempel externt med geopolitiska frågeställningar och finansiella resultat, mixat med framtidsspaningar och globala 5G-lanseringar. Internt är det också en utmaning att nå igenom informationsbruset och nå fram med budskap, vision och strategi, samt transformera en kultur och stärka det kommunikativa ledarskapet.

Hur skiljer sig synen på kommunikation åt mellan Microsoft och Ericsson? Vad är det för skillnader att arbeta på de bägge företagen?

–Det finns flera likheter, men också olikheter. Bolagen är båda globala, börsnoterade och storsatsar på innovation. Båda har lyckats behålla sina ledande positioner inom tech eftersom de lyckats skifta fokus och affär flera gånger (från telefontillverkning till 5G, och från stationära datorer till molnet).

–En sak som skiljer sig är att Ericsson har funnits i över 100 års längre och har därför på både gott och ont mer historik, men även företagskulturerna och arbetsplatserna är rätt olika. Även om företagsspråket är engelska även på Ericsson märks det ändå fortfarande på flera sätt att Ericsson är ett svenskt globalt bolag.

Efter att ha jobbat på teknikgiganter som Nordnet, Microsoft och nu på Ericsson är du en fena på digitalisering. Hur kommer digitaliseringen att påverka yrket i framtiden?

–AI och automatisering kan förenkla mycket av de standardiserade arbetsuppgifterna, bland annat av att ge oss analyser och insikter för att utvärdera om vi når rätt målgrupp, i rätt kanal och får önskad effekt. Lyckligtvis är dock vårt yrke och majoriteten av arbetsuppgifter än så länge svåra att ersätta med en robot, då bra kommunikation ofta skräddarsys och bygger på fingertoppskänsla. Men för att vara mer konkret bör vi alla ha lärt oss klippa ihop en kort video i mobilen on-the-go och ha hands-on erfarenhet av SoMe krishantering - det kommer behövas.

Du vann Stora Kommunikationspriset i kategorin Bästa kommunikativa ledarskap. Vad är kommunikativt ledarskap enligt dig?

–Det är fortfarande det finaste priset jag tilldelats, främst efter att jag fick veta att det var mitt team som nominerat mig. Kommunikativt ledarskap för mig är ett stort ansvar och avgörande faktor till huruvida både formella och informella ledare faktiskt lyckas med sina uppdrag - att leda kommunikativt genom både ord och handling gör att du kan driva igenom förändring, skapa framgångsrika team och få medarbetare att växa. Mina största förebilder är kommunikativa ledare som dessutom är mänskliga, hållbara, transparenta och tydliga med sitt "WHY".

Hur ökar man förståelsen för kommunikativt ledarskap internt?

–Jag tror mycket på kunskapsdelning, speciellt i stora bolag där det går många tusen medarbetare per kommunikatör - då måste kommunikation vara ett delat ansvar och speciellt något chefer utbildas och utvärderas i. Därför blir ett stort ansvar att coacha och utbilda i olika delar av kommunikation, allt från "så blir du som medarbetare en varumärkesambassadör i sociala medier" till att förklara mediedramaturgi och praktiskt retorikträna.

–Ofta lägger vi 99% av tiden på att skapa vår Powerpoint-presentation, men bara 1% på hur vi presenterar den och faktiskt ska nå fram med budskapet. Kan man dessutom backa upp med data i medarbetarenkäter som visar på samband mellan bra kommunikation och medarbetarnöjdhet (eller hur bristen på kommunikation kan resultera i missnöje), brukar polletten trilla ner i varför det är värt att lägga tid och energi på kommunikation.

Och till slut, har du någon du vill nominera till Stora Kommunikationspriset 2020?

–Greta Thunberg är i mina ögon en självklar vinnare. En glasklar kommunikatör som inte lämnar någon oberörd och som skapat en global rörelse för en hållbar värld. En modern lektion i hur långt man kan nå med ett riktat budskap - och förtjänad media.