Sveriges Kommunikatörer

“Bra kommunikation bygger på att många bäckar små skapar ett starkt varumärke”

MIN KARRIÄR | Hur gör du för att nå din drömkarriär? Ann Sonne är kommunikationschef på Budbee och styrelsemedlem i Sveriges Kommunikatörer. Vi har pratat med henne om de vägval som leder oss genom arbetslivet, och hur du gör för att nå dina karriärmål.

Lästid: 5 minuterPublicerad: 

Enligt Ann Sonne ligger det mest intressanta kommunikationsarbetet i gränslandet mellan affärsutveckling och bredare samhällsfrågor. Idag är hon kommunikationschef på Budbee, men hennes karriär tog fart då hon som nyutexaminerad började arbeta som konsult på JKL.

– Jag har alltid jobbat med kommunikation, men i grunden är jag ekonom med examen från Handels. Efter examen började jag direkt på JKL som konsult inom kommunikation, där jag tyckte det var otroligt roligt att arbeta med välkända varumärken. Efter det hamnade jag på IKEA i några år, där jag arbetade med global kommunikation både inom varuhusen och sedan med alla IKEA:s varumärken. Idag är jag kommunikationschef på Budbee, som just nu befinner sig mitt i en otroligt spännande tillväxtresa.

Ann berättar att kombinationen av samhälls- och affärsintresse har gjort att hon alltid varit intresserad av att nå en ledarskapsroll. Hon tar sig gärna an de stora frågorna, där strategiska och strukturella utmaningar tillhör de roligaste uppgifterna.

Jag tycker att det är som roligast när kommunikation handlar om att växa och utveckla bolaget samtidigt som man tar hänsyn till en politisk dimension. Jag har haft förmånen att arbeta i just den sfären väldigt länge. I en ledarroll får du möjlighet att och vara med och forma hur bolaget utvecklas, vilket jag tycker är väldigt viktigt. Den andra delen av ledarskap handlar om att leda människor och hur vi skapar goda förutsättningar för varje medarbetare att kunna göra ett bra jobb.

Ann Sonnes tips för dig som vill ha en ledarroll inom kommunikation

  • Sätt dig in i affären. Ledarskap hänger ihop med att förstå bolaget eller organisationen som helhet. Det innebär att se vilka utmaningar och möjligheter som finns, och sedan identifiera hur kommunikation kan stötta de målsättningarna man har.

  • Förstå din egen roll i affären. I en vinstdrivande verksamhet behöver du förstå hur företaget tjänar pengar, och tänka kring hur din funktion bidrar till detta. Du ska arbeta för att bidra till de övergripande verksamhetsmålen, och du måste ha med det perspektivet i alla kommunikationsinsatser.

  • Våga lita på dina instinkter. Att vara modig är en grundförutsättning för ett bra ledarskap. Du måste våga tro på den analysen du gjort av en situation och stå upp för det du tror på.

“Som kommunikatör har du ett ansvar för att både positionera varumärket och för att sedan nöta in det”

Under sin karriär har Ann ofta arbetat med kriskommunikation och koordination, där hon är extra stolt över sin talang att kunna planera och förbereda organisationer inför olika möjliga scenarion. 

– Om man vet att det kan komma en potentiellt svår eller klurig situation gäller det att man har förberett sig på ett bra sätt. Jag har arbetat mycket med det, både i min roll som konsult och i min roll idag. Om en kris kommer vill jag ha full koll på situationen, och jag vill att vi som företag ska vara förberedda  och kunna svara på frågor.

Det finns många olika sätt att arbeta med kommunikation, där Ann poängterar att hennes perspektiv utgår från arbetet i vinstdrivande företag med tonvikt på extern kommunikation. 

– Mitt jobb utgår från att säkra upp affären och arbeta med varumärkesfrågor. Jag måste säkerställa att våra medarbetare, investerare och partners har den bilden av oss som vi tycker är korrekt och relevant. Som kommunikatör har du ett ansvar för att både positionera varumärket och för att sedan nöta in det. Det kan handla både om stora och små frågor, som att exempelvis alltid använda samma färger och logotyper. Bra kommunikation bygger på att många bäckar små skapar starka varumärken och hjälper företaget att skapa bra affärer.

Ann Sonne: Så når du dina karriärdrömmar

  • Våga säga ja när frågan ställs. Många undviker att söka drömjobbet eller ta kontakt med inspirerande personer av rädsla för att misslyckas. Våga tänka att du faktiskt kan ni dit du vill nå genom att nätverka och söka jobb.

  • Lita på din magkänsla. Om du står du mellan två val så måste du ibland våga lyssna på din magkänsla och välja det som känns rätt. Då blir det ofta roligare.

  • Kavla upp ärmarna. Visa vad du går för genom att jobba hårt och visa det för omvärlden. Våga fråga dina chefer om viktigare uppgifter och uppdrag som kräver mer ansvar.

  • Sök konsultroller. Om du är i början av din karriär råder Ann dig att arbeta en tid som konsult, då du i sådana roller får prova på många olika saker och träffa människor från olika branscher. Då får du ofta en magkänsla för i vilken roll och i vilken miljö du trivs i och vill arbeta vidare inom.

Ann ser inte sin framtid som huggen i sten, utan trivs bra i sin nuvarande roll som kommunikationschef på Budbee. Hon vill fortsätta att arbeta i snabbrörliga organisationer och miljöer där saker hände

– Det handlar om mitt personliga lynne, att jag tycker att det är utvecklande. Jag tycker att entreprenöriella och nytänkande organisationer är de roligaste att jobba inom, men jag vet inte exakt hur min framtid ser ut.