Arlas the Barn vann pris för Årets Inhousebyrå: “Långsiktighet och engagemang är de största fördelarna med inhouse”

Allt fler företag och organisationer har gått från att lägga kommunikationsprojekt på byråer till att börja arbeta mer inhouse. Arlas inhousebyrå the Barn vann i år det prestigefulla priset Årets Inhousebyrå. Vi har pratat med Cecilia Claesson Flink, chef på the Barn, om varför fler organisationer borde satsa på att producera mer på egen hand.

Lästid: 1 minut • Publicerad:

Inhousetävlingen är ett årligt evenemang som lyfter fram de bästa svenska inhouseproduktionerna. I år vann Arlas the Barn priset för bästa inhousebyrå. Cecilia Claesson Flink, chef på the Barn, började sin resa för tre år sedan som chef för det kreativa teamet. Hon har tidigare arbetat inom byråvärlden, och senast inom Bonnierförlagen. 

– Jag kom in för att driva den kreativa verksamheten. The Barn startades av Arla då man såg att inhouseproduktion är mer kostnadseffektivt än att bara anlita externa byråer. Sen har också medielandskapet förändrats väldigt mycket, och många företag vill jobba snabbare med större närhet till produktionssidan. 

The Barn bygger framförallt på tre ben: traditionella reklamkampanjer i varierade kommunikationskanaler, instore-kommunikation och butiksmaterial samt redaktionell content marketing. Byrån består av ett team på 18 personer med specialistkompetens inom allt från filmproduktion till design och skrivande. Cecilia menar att rätt människor är nyckeln för att lyckas som inhousebyrå.

– Alla som arbetar hos oss har byråerfarenhet, vilket är väldigt bra när man jobbar inhouse. Vi är otroligt engagerade med fokus på att skapa värde för Arla. Det viktigaste för oss har varit att visa att vi alltid kliver in och levererar på en hög nivå, och vi har verkligen lagt vår själ i att skapa bra kommunikation.

 

Närheten till organisationen gör inhousebyrån unik

Cecilia menar vidare att deras arbetsprocesser liknar de hos vanliga byråer, en balans mellan strikta med deadlines och ramar samt flexibilitet i utförandet. Det är närheten till organisationen som gör att kommunikationen blir extra bra, och som gör inhousebyrån unik. 

– Vi är en del av Arla, och för oss är det tydligt att våra beställare är våra kollegor, istället för att bara ha leverantör och kund-tänket. Vi har haft starka ambassadörer i ledningen på Arla som gett ett starkt stöd för att vi ska bli en bra inhousebyrå. Våra beställningar prioriteras i styrgruppen, och det har spelat en stor roll i att säkerställa att vi är en avdelning som faktiskt levererar värde.

Det starka stödet från ledningen har varit essentiellt i uppbyggnaden av the Barn. Cecilia menar att det krävs en förståelse för vilka förutsättningar som behövs för att skapa en riktigt bra inhousebyrå. Dessa förutsättningar inkluderar respekt för kommunikationens arbetsprocesser och en förståelse för att det tar tid att bygga upp en byrå.

 

"Vi har verkligen lagt vår själ i att skapa bra kommunikation"

De senaste åren har allt fler organisationer valt att gå från att anlita externa byråer till att producera betydligt mer material inhouse. Cecilia menar att den vanligaste anledningen är rent ekonomisk, men att det också finns en annan dimension:

– Det vi upptäckte var att kunskapen som byggs upp om varumärket och samarbetet mellan avdelningar är oerhört värdefullt för organisationen som helhet. Alla byråer arbetar för att förstå sina beställare, men med en inhousebyrå kan vi bygga samarbetet över tid. 

Långsiktigheten är en av de främsta fördelarna med att jobba på en inhousebyrå, menar Cecilia. Den redan etablerade varumärkeskunskapen gör att the Barn är betydligt mer snabbstartade i nya projekt, och vi får in lärdomar från uppföljning av tidigare projekt in i kampanjarbetet framåt.

– På en extern byrå får man sällan vara med på hela resan från start till mål. På en inhousebyrå blir uppföljning och lärdomar otroligt mycket bättre, eftersom att man inte bara levererar och går vidare sen. Vi har också ett enormt stort engagemang, lika stort som våra beställare, vilket gör att partnerskapet är starkt. 

Framtiden ser ljus ut för Cecilia och hennes team på the Barn.

– Vi har precis fått ett stort strategiskt uppdrag som för något år sedan troligen skulle lagts hos en extern byrå. Men tack vare den utveckling vi drivit inom The Barn har vi nu fått förtroendet att även driva strategiskt kommunikationsarbete, och det projektet kommer bli ett väldigt fint lyft både för vår verksamhet och för Arla.