Scenarioanalys- och planering: steg för steg
Hur förbereder man sig på händelser som kan påverka organisationen i framtiden? Genom att ta fram och planera inför möjliga framtidsscenarier kan du ligga steget före i din kommunikation. Daniel Lindén är seniorkonsult på Kairos Future, och arbetar med omvärldsanalys och scenarioplanering. Här får du exempel påmetoder och processer för scenarioplanering.
Att vara förberedd inför eventuella händelser som kan påverka din organisation skapar både trygghet och möjligheter. Hur hade det exempelvis varit om din arbetsplats hade haft en beredskap inför en global pandemi? Eller varit förberedda inför en omskakande mediekris?
För att kunna skapa en bild och planera för framtidens eventualiteter behöver du både metoder för scenarioanalys (eller omvärldsanalys) och scenarioplanering. Daniel Lindén, seniorkonsult på Kairos Future, menar att det första steget för planering är att beskriva framtiden på ett relevant och trovärdigt sätt.
– Scenarioanalys är en underkategori till omvärldsanalys. Det är ett sätt vi använder för att förhålla oss till en osäker framtid, där vi kan skapa en större klarhet inom de områden vi känner oss osäkra kring. Ibland kan vi också vara ganska säkra på att vissa saker kommer ske, då handlar det om att reda ut i vilken takt och vad det kommer att betyda för oss.
Omvärldsanalysen handlar i grund och botten om att titta på förändringar i världen som kan vara relevanta för dig och din organisation för att skapa alternativa framtidsbilder. I själva scenarioplaneringen utgår du från analysen och planerar för hur ni kan ska agera på respektive scenario.
– Det handlar om att bryta ned osäkerheter för att kunna förhålla sig till en osäker framtid på ett systematiskt och relevant sätt. Lyckas man väl med detta kan man förändra människors mentala modeller, få dem att nya framtider och möjligheter beroende på i vilken riktning saker går.
Scenarioanalys- och planering: steg för steg
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!
Artikeln innehåller också:
- Scenarioplanering i 3 steg - så gör du
- Objektivitet, struktur och rätt frågor är nycklarna till framgång
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem
Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!