Är det verkligheten vi speglar i vår kommunikation?

Lästid: 1 minut • Publicerad:

Text: Caroline Statham, webbkommunikatör på Curious Mind
Bild: Pernilla Pettersson

Tänk dig att du har bjudit hem ditt gamla gäng från skoltiden på middag. Ni känner varandra utan och innan och slänger er med roliga och kryptiska fraser som bara ni förstår och skrattar högt till. Det gäller att ha varit med från början för att hänga med i svängarna. Den här kvällen har det slunkit med en person som inte ingår i gänget, Fatima har tagit med sin nya flickvän Cecilia.

Under kvällen låter ni Cecilia reda sig själv. Trots att du säger att hon är välkommen och hoppas att hon ska få en rolig kväll tror hon inte på dig. Ingen i sällskapet pratar med henne eller visar intresse för henne. Med de interna skämten och uttrycken som flyger runt bordet sitter hon till slut tyst och känner sig utanför. Hon vill inte ha nåt med det här gänget att göra. Fatima får ha er för sig själv.

Vilka ingår i vår målgrupp?

I middagsexemplet representerar Cecilia den målgrupp vi ofta inte når med vår kommunikation som den ser ut idag. Inte av illvilja men av bara farten, av ren rutin. Frågan jag tycker vi behöver ställa oss är om vi ska nöja oss med att bara prata och nå de vi brukar nå eller om vi måste bli bättre på att revidera målgruppen för att nå fler? Låta fler känna att vi talar till dem också. Låta fler synas på bild i vår marknadsföring och finnas med i text. Alltså se att din målgrupp kan finnas även utanför dem du brukar prata med.

Vi hamnar så lätt i stereotyper och följer rådande normer av gammal vana när vi kommunicerar. Det kan vara allt ifrån leende kvinnor till allvarliga män, personer med funktionsvariation som bara får vara med på bild om det handlar om just funktion, att en familj alltid består av pappa, mamma och barn. Vi pratar helt enkelt med dem som har liknande erfarenhet som vi själva och som ser ut ungefär som vi gör.

Som jag ser det har vi allt att vinna på att bli bättre på att inkludera fler i vår kommunikation. Att helt enkelt "prata med alla runt bordet". Visa att vi är intresserade av dem genom att låta fler representeras i vår kommunikation och marknadsföring. Både för att vidga sin målgrupp och för att bedriva påverkansarbete. En skola som vill få fler tjejer att välja mansdominerade tekniska utbildningar ska såklart visa bilder på tjejer i tekniksammanhang, för att få dem att se den här verkligheten framför sig. Det betyder mycket att se sig själv representerad i bild och text för att känna sig träffad och tro på budskapet. Tänk på välkomnandet till Cecilia som sen inte följdes upp. Välkomnande var bara tomma ord och gav helt oönskad effekt.

Lätt att falla dit för stereotyper

Trots att jag har ett särskilt intresse för genusfrågor ramlar jag fortfarande själv ibland ner i stereotypgropen när det gäller gestaltningen av kvinnor och män. För några månader sedan filmade jag för projektet jag arbetade i. Medverkande var företagets manlige vd, en manlig statist och en kvinnlig reporter. Jag behövde klippbilder och bad reportern och vd:n att gå till fikahörnan där de mötte upp statisten och där skulle de ställa sig och småprata. Resultatet blev bra, alla skötte sig så vi sa tack och jag gick för att redigera. Till min fasa såg jag att jag ramlat rakt ner i en klassisk fallgrop. Männen stod och pratade och var aktiva medan kvinnan log, var tyst, passiv och tittade uppmuntrande på männen. Gaaah..! Om jag hade tänkt till innan och satt på mig mina genusglasögon hade jag förstås regisserat dem på annat sätt. Bett dem ha ett samtal som de alla deltog i.

Så här kan du börja för att bli mer medveten

OK, när du känner att det är dags, så är det här ett bra sätt att börja ett mer medvetet inkluderande kommunikationsarbete:

• Diskutera och kom överens om vad ni lägger in i begreppet inkluderande kommunikation, vad är viktigt i er kontext och varför

• Skriv ner er inställning, gör den tillgänglig för fler och lyft in den i viktiga styrdokument

• Gör en plan för hur ni ska arbeta med er nya målsättning

• Prioritera aktiviteter och fördela ansvaret

• Stäm av efter en tid – vilka lärdomar och vilken effekt gav det?

• Revidera, utveckla och fortsätt utmana er själva.

Vad ditt inkluderande arbete kan ge ditt företag eller verksamhet vet jag inte, men middagen blir sjuhelsikes mycket intressantare och trevligare när alla runt bordet får vara med!