Anne Kuylenstierna Arnström vill uppmärksamma de personer som får den kommunikativa vardagen att fungera
Möt en av årets nya jurymedlemmar för Stora Kommunikationspriset! Anne Kuylenstierna Arnström är kommunikationschef på Trafikverket och författare till boken Kommunikatörer i offentlig sektor. Vi har pratat med Anne om utmaningar och trender inom branschen – och om Stora Kommunikationspriset, såklart!
Hej Anne! Du har blivit utsedd att vara en av dem som ska kora vinnarna i Stora Kommunikationspriset 2022. Vilka perspektiv kommer du att bidra med när du bedömer årets bästa kommunikationsinsatser?
– Jag tar självklart med mig mitt eget perspektiv, det vill säga det från offentlig sektor. Vi som jobbar offentligt kan inte lämna någon del av våra målgrupper utan måste få med oss alla – oavsett förutsättningarna. Det är ett perspektiv. Jag tar också med mig chefs- och ledarskapsperspektivet.
Vad kommer du att leta efter i bidragen?
– Jag är väldigt förtjust i när enkelheten överraskar. När man hittat lösningar som ligger nära men som också bygger på ett gediget kommunikationsarbete och grundkunskap. Det imponerar på mig. Ibland krånglar vi till det lite för mycket för oss själva och det märks ofta på resultatet. Jag kommer också leta efter nya sätt att lösa gamla utmaningar på.
Är det någon av kategorierna som du tycker är extra intressant?
– Bästa förändringskommunikation är intressant eftersom nästan varje företag och organisation står inför förändringar och att vår arbetssituation, för många, ser helt annorlunda ut efter pandemin. Både ledarskap och medarbetarskap är i stor förändring.
Vad är kommunikatörens största utmaning inför 2022?
– Tempot, behovet av och formen för samarbete samt efterdyningarna av pandemin. Sen tror jag även 2022 kommer att handla mycket om kommunikatörens roll i våra organisatione. Det vill säga möjligheten för våra organisationer att få full effekt av vår kunskap och kompetens. Jag tror även att vi måste bli bättre på hållbarhetskommunikation.
– Vad känns extra spännande med att vara med i juryn?
Jag är väldigt glad och hedrad av att få vara med. Det som är mest spännande är förstås att få läsa om alla bidrag.
Varför är det viktigt att uppmärksamma riktigt bra kommunikationsinsatser?
– Det är alltid viktigt att uppmärksamma positiv utveckling och ge ett erkännande åt människor som har gjort något bra. Den här typen av insatser borde göras oftare i både stor och liten skala. Då tänker jag på de som kanske inte får göra de allra coolaste kampanjerna, det vill säga alla slitvargar på landets kommunikationsavdelningar runt om i landet som får den kommunikativa vardagen att fungera.
Har du sett någon trend inom kommunikationsbranschen i år som du tror kommer att återfinnas i bidragen?
– Vi har digitaliserats i en enorm hastighet de senaste två åren. En liten backlash kanske kommer… Förutom det tror jag att våra yrkesroller står inför stor förändring. Går det att vara generalist eller måste vi bli mer specialiserade? Det funderar jag över. Målgruppernas föränderlighet är också en spännande utmaning.
Tack Anne!
Glöm inte att skicka in ditt bidrag till Stora Kommunikationspriset!