All of Us: “Mångfald stärker ditt varumärke, ökar försäljningen och skapar relevans”
Vi som arbetar inom kommunikation har makten att spegla det samhälle vi lever i – men når vi verkligen ut till alla? Isatou Keitta och Roshanak Fatahian arbetar båda inom nätverket All of Us, som syftar till att öka representationen inom de kreativa branscherna. Under ett webbinarium med Sveriges Kommunikatörer delade de med sig av vad det innebär att arbeta inkluderande i praktiken. Här är de viktigaste insikterna!
Kommunikatörer har makt att förändra samhället, eftersom kommunikation reproducerar bilder av människor, normer och samhällsstrukturer. Roshanak Fatahian och Isatou Keitta menar att kommunikatörer kan bli bättre på att spegla det verkliga samhället. Nätverket All of Us grundades för att skapa en större mångfald inom kreativa näringar – på byråer, på marknadsavdelningar, i kommunikationen som skapas och i strategier som sätts.
För två år sedan startade nätverket ett mentorprogram som syftar till att öppna dörrar för etniska minoriteter i de kreativa branscherna. Dessa branscher är ofta nätverksbaserade, där man får sina första jobb genom andra kontakter i branschen. Med hjälp av en mentor kommer adepten alltså att bygga ett större nätverk. Under de två år som mentorprogrammet har funnits har deltagarnas karriärer accelererat rejält, där 65% av adepterna under det första året hade fått jobb.
Idag är mentorprogrammet Sveriges näst största, med 115 mentorer. Med hjälp av programmet slussar All of Us in stora mängder av kreativa personer i branschen och stärker deras nätverk och kunskap.