Låt oss börja med nuläget. Sverige behöver en konkret AI-plan. Inte fler visioner, utan tydliga åtaganden. Enligt Kairos Futures rapport ”5 sanningar om teknik” uppskattar människor själva att de kan spara upp till 35 % av sin arbetstid genom att använda AI i sina nuvarande arbetsuppgifter. Den siffran är fullt möjlig – om vi tar initiativet.
Men det verkligt intressanta är inte vad vi sparar, utan vad vi gör med den tiden. Vi behöver använda den till att vässa våra mänskliga förmågor – så att vi orkar styra teknikutvecklingen i en riktning som gynnar mänskligheten. McKinsey’s Future Skills Matrix pekar ut vägen: kreativitet, kommunikation, samarbete och emotionell intelligens.
Vi kommunikatörer är redan där. Vi vet att berättelsen är viktigare än algoritmen. Men för att kunna leda utvecklingen behöver vi också förändra hur vi arbetar. Våga lämna över det repetitiva till maskinen, och förstärka det mänskliga. Intuition, ton, uttryck och kreativitet – det är vår superkraft.
Så: bli ditt företags AI-missionär. Här är din startpunkt:
- Utse en AI-projektledare – kanske är det du – som samordnar och driver arbetet.
- Kartlägg uppgifter och processer i hela teamet. Var finns tid att vinna?
- Inför veckovisa AI-avstämningar. Dela vad som testats, vad som sparar tid, vad som väcker idéer.
- Dela best practices – inspirera varandra. Lär snabbt. Sprid snabbt.
- Mät vinsterna. Sätt målet: minst 35 % effektivisering – för att kunna växa som människor.
Bygg din digitala tvilling – en AI-agent som hjälper dig med research, utkast, struktur och innehållsproduktion. Den ersätter inte dig. Den frigör dig.
Verktyg att testa: ChatGPT för idéer och texter. Grammarly AI för finslip. Durable för snabba hemsidor. D-ID för att ge röst åt video. DALL·E eller Imagine Art för visuella uttryck. Det finns ett hav av AI-verktyg att utforska. Djupdyk.
Och det viktigaste av allt: ha kul. Just nu är AI-samtalet fullt av pekpinnar men det är hög tid att leka, utforska och utvecklas.
Samtidigt behöver vi träna vår mänskliga förmåga att överblicka, känna, sortera och skapa. Tekniker som yoga, meditation och konstnärliga uttryck kommer bli centrala verktyg. Handelshögskolan och Norrsken har infört nya metoder i syfte att öka innovation. Vad kan vi bidra med?
Det är nu det händer. Vi har chansen att kliva ur industrialismens hamsterhjul och skapa något djupare. Mer mänskligt. Mer riktat. Tillsammans.
Jennie Sinclair – från kommunikatör till evangelist - AI och meningen med livet.
Jennie Sinclair har länge verkat i teknikens framkant – som VD för Axicom, grundare av Techposition och Hipe, och med en bakgrund som strategisk kommunikatör inom digitaliseringens mest avgörande skiften.
Redan 1997 skrev hon sitt examensarbete om internets samhällspåverkan vid International University of Monaco, och har sedan dess bland annat digitaliserat telefonkatalogen på Telia, kommunicerat etiska gränser för persondata på hitta.se, och varit med och format tidiga musikplattformar som föregick Spotify.
Trots sin centrala roll i teknikens utveckling blev hon inte fullt ut sedd som superkommunikatör – förrän hon följde sitt kall: att se till att människan kommer före maskinen i AI-revolutionen.
I dag gör Jennie framtidsspaningar med Tomorrow Report, där hon hjälper företag och beslutsfattare att navigera tekniska paradigmskiften med mänsklig integritet i fokus.
“AI kommer kanske, som Sam Altman säger , förgöra världen – men innan dess ger det oss en chans att hitta tillbaka till meningen med att vara människa”