Linda Bengtsson är presschef på omsorgsbolaget Attendo, en roll som innebär att hon arbetsleder sina kollegor i vardagen. Varje dag har de avstämningsmöten där de planerar för framtida kommunikationsinsatser och när det började bubbla om AI ställde de snabbt om för att testa vilka möjligheter som finns – vilket har lett till att AI har varit en medarbetare på företaget under de senaste månaderna.
– Vi ställde om ganska snabbt och använder oss av tekniken som om den skulle vara en ny kollega, vi har till och med gett kollegan namnet Ai-na, ett samlingsbegrepp för en mängd olika verktyg som stöttar vår utveckling. Jag kan redan nu se att det frigör några timmas jobb för mig varje vecka, tid som jag nu kan lägga på planering och strategi, säger Linda.
De använder bland annat AI som ett bollplank och en idéspruta – men verktygen gör även mer praktiska uppgifter. Bland annat skapar AI grafiskt material och hjälper till med textproduktionen.
– Jag ser många möjligheter med AI, bland annat att det kommer att effektivisera kommunikationsjobbet, säger Linda.
Måste våga ställa om
Det finns inga alternativ utan hela kommunikationsbranschen måste kliva på det här tåget, poängterar Linda. Vi som jobbar med kommunikation är dessutom ofta piloter, vi behöver stötta resten av verksamheten i hur man använder verktygen för att kunna nyttja dem till fullo.
– Jag tror man kommer väldigt långt med att vara nyfiken och ha mod, säger hon.
Utmaningarna med AI
Det finns såklart också utmaningar med AI, säger Linda. Till exempel är verktygen inte helt korrekta på svenska och det finns risker med att använda AI gällande privat företagsinformation.
Äganderätt är även något som Linda beskriver som otydligt. Det gäller även att vara källkritisk, och inte använda informationen utan granskning och att många gånger också göra sin egen version och justera i det verktyget levererar.
– Man måste vara medveten om riskerna men samtidigt så ingår källkritik i vårt jobb redan idag, säger hon.
Håll nyfikenheten levande
– Det här är en resa som aldrig tar slut, det kommer nya verktyg hela tiden och det är viktigt att inte döda nyfikenheten utan låta de som är nyfikna utforska de nya möjligheterna och skanna om det är något som kan hjälpa oss i vardagen, säger Linda.
Kommunikatörer är väldigt bra på att diskutera och planera, men man måste våga testa saker operativt, säger hon. Linda är övertygad att om man använder AI på rätt sätt så leder det till ökad effektivitet och högre kvalitet – det gäller bara att ha modet.
– Jag tror att det är viktigt när man börjar utforska AI att se det på ett lekfullt sätt, säger hon.