Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Agnes Gidlund om Skolinspektionens arbete: ”En balansgång”

På Skolinspektionen ingår det i jobbet att leta brister, samtidigt anser Agnes Gidlund, pressansvarig, att skolan i Sverige till stora delar är välfungerande. Hur hanterar man den balansgången och hur kommunicerar man att arbetet på en offentlig myndighet genomförs i medborgarnas tjänst?

En kvinna med axellångt blont hår som ler mot kameran.

Agnes Gidlund har varit intresserad av kommunikation hela livet. Just därför valde hon att utbilda sig inom kommunikation – och har stannat inom branschen sedan dess. Trots att hon har arbetat inom flera olika kommunikationsområden har hon alltid dragits till pressfrågorna. 

Jobbet som pressansvarig på Skolinspektion beskriver Agnes som brett. I grunden är hon ansvarig för Skolinspektionens mediearbete, vilket delvis handlar om att coacha chefer och medarbetare inför intervjuer. Men hon agerar även moderator för olika events och leder Skolinspektionens podd.

– Jag tycker det är otroligt viktigt att ge service till journalister så att de får korrekt information.

”Viktigt att kommunicera vad vi gör”

Det är viktigt att man, som en offentlig myndighet, visar att man jobbar för medborgarna, menar Agnes. Hon beskriver det som otroligt givande att jobba mot målet att barn och unga ska få en bra utbildning i en trygg miljö. Det är en förmån att jobba med ett viktigt ämne, säger hon. 

– Jag jobbar på en statlig myndighet och det är otroligt viktigt att vi berättar vad vi gör så att man som medborgare vet att pengarna går till rätt saker. 

Kommunikation på Skolinspektionen: ”En balansgång”

Utmaningen med pressarbetet på Skolinspektionen är att ge en balanserad bild av skolans verksamhet. Debatten handlar ofta om hur dålig skolan är, men Agnes ser att skolan i många delar faktiskt fungerar bra. Men så klart finns det även problem.  

– Jag jobbar på en myndighet som ska leta fel och brister. Därför funderar jag ofta på hur vi kan visa jag att skolan i många delar fungerar bra samtidigt som vi belyser de brister som finns. 

”Kommunikation behövs överallt”

– Jag ser ljust på branschens framtid. Kommunikation behövs överallt.

Men kommunikationsbranschen förändras, och det kommer säkert finnas arbetsuppgifter som vi kommunikatörer inte kommer göra när AI utvecklas. Samtidigt finns det flera uppgifter som AI inte kan ta över, säger Agnes. För att hålla kolla på utvecklingen är medlemskap i Sveriges Kommunikatörer gynnsamt, menar hon. Det är en plats för kommunikatörer att tillsammans förbereda sig inför framtiden.  

– Det är en knutpunkt för kommunikatörer, en plats för kommunikatörer att samlas och prata om det som är viktigt.