Sveriges Kommunikatörer

5 tips: Så når du ut med din nyhet

Att få genomslag för en nyhet är ingen enkel uppgift. Många företag och organisationer gör vanliga misstag som försämrar deras chanser att få utrymme i media. Sveriges Kommunikatörers medieexperter Anne Ekberg och Elin Boberg delar med sig av sina bästa tips om hur man skapar intresse och får nyheten att spridas.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 

Ett av de vanligaste misstagen är att företag har ett alltför internt perspektiv och fokuserar på vad som är viktigt för dem, snarare än vad som är relevant för mottagaren.

– Man vill berätta allt samtidigt men tänker inte till kring vad som är intressant för andra, säger Anne.

För att lyckas måste man ha en god omvärldsförståelse och kunna koppla sin nyhet till aktuella ämnen och diskussioner, säger de. 

Nyckeln till att få uppmärksamhet

Första steget är att formulera sitt budskap så enkelt och engagerande som möjligt.

– Helst i form av en drömrubrik. Berätta vilket problem det löser eller ger för mervärde? Inte hos mig utan hos mottagarna, säger Elin.

En bra strategi är att inte beskriva en produkt eller tjänst i detalj, utan att fokusera på vilken nytta den skapar.

Medierelationers betydelse

Att bygga relationer med journalister som bevakar branschen är avgörande för att få genomslag, berättar de. Genom att förstå journalisternas behov och arbeta proaktivt kan man öka chansen att få sin nyhet publicerad.

– Att veta vilken journalist som är intresserad av vad gör bådas jobb lättare och effektivare, menar Anne.

Sociala mediers roll

– I dag kan du inte nöja dig med en publicering. Du måste omformulera och synas i flera olika medier och på flera plattformar för att nå brett, berättar Elin.

I en digital tidsålder kan man inte förlita sig enbart på traditionella medier. Sociala medier och digitala plattformar erbjuder möjligheter att sprida nyheten till fler. Företag bör använda sina egna och andras kanaler, anpassa budskapet för olika målgrupper och uppmuntra engagemang genom att få följare att dela, diskutera och gilla inlägg.

– Det du behöver är tålamod, förståelse för det journalistiska arbetet och för vad som skapar engagemang i sociala medier, säger Anne.

Fem tips för maximal spridning

  1. Tajming – Håll koll på omvärlden för att släppa nyheten vid rätt tidpunkt.
  2. Tydligt budskap – Kort och engagerande språk som fångar mottagaren.
  3. Anpassa vinkeln – Olika medier och plattformar kräver olika infallsvinklar.
  4. Förenkla – Lyft fram det viktigaste och håll det kort.
  5. Var tillgänglig – Se till att talespersoner är redo för intervjuer och snabba svar.

Ställ dina frågor till medieexperterna!