Sveriges Kommunikatörer

5 insikter från Metas trendrapport Culture Rising

Metas trendrapport ger oss en inblick i vad som trendar på Facebook och Instagram . Vi lyfter fem insikter från rapporten så att du kan inspireras och skapa engagerande och träffsäkert innehåll.  

Lästid: 2 minuterPublicerad: 

Metas trendrapport ger oss insikt och förståelse för hur företagets cirka 3.7 miljarder användare beter sig, vad de söker efter och vilket innehåll som trendar i företagets sociala kanaler. Rapporten är full av värdefull information för dig som arbetar med kommunikation, tack vare dessa insikter får du större förståelse för hur du ska nå din målgrupp och skapa intresseväckande innehåll. Nedan lyfter vi fem lärorika insikter från årets rapport.  

 

1 ) Ökat engagemang 

Att aktivt stå upp för vad man tror på är en ökad trend, enligt Metas rapport. Oavsett vad användare kämpar för visar undersökningen på ett ökat engagemang och att folk är alltmer villiga att visa sitt stöd genom protester och demonstrationer. För dig som jobbar med kommunikation kan det vara bra att ha detta ökade behov av att bidra till positiv förändring i åtanke. Det kan vara gynnsamt för er som företag att lyfta vad ni gör för att bidra och på den vägen nå en större och engagerad målgrupp.  

 

2) Lättsamt och utvecklande 

Rapporten visar att allt fler ägnar tid åt avslappning och lättsamma aktiviteter. Att lägga tid på en hobby, oavsett om det är smink, matlagning eller klättring, lyfts alltmer i sociala kanaler. Det kan vara bra att tänka på detta när du skapar innehåll – lättsmält och mysigt går hem. 

 

3 ) Ekonomisk oro 

91 procent av deltagarna i Metas undersökning uttryckte oro över den ekonomiska situationen. 20 procent av de som deltog har tagit saken i egna händer och utbildat sig inom ekonomi. Detta visar på en ökad önskan att vara självförsörjande och ha mer kontroll över flera aspekter av det vardagliga livet. Hur kan ni hjälpa användarna att vara mer självständiga? 

 

4) Varför ska man arbeta? 

41 procent av de som deltog i undersökningen menar att meningsfullt arbete blir allt viktigare, och 34 procent säger att de förväntar sig mer av jobbet än de tidigare gjort, speciellt den yngre generationen. Arbetssituationen har förändrats för många på grund av pandemin och folk har börjat ifrågasätta varför man ska arbeta så mycket i sitt liv. Även antalet entreprenörer har ökat under de senaste åren – om man ändå ska jobba kanske man ska jobba för sig själv? Som arbetsgivare är det viktigt att möta dessa tankar och lägga mycket fokus på intern kommunikation och arbetsmiljö för att få nöjda och inspirerade medarbetare.  

 

5 ) Framtidens sätt att umgås 

Många runtom i världen är positivt inställda till den teknologiska utvecklingen, 45 procent anser nämligen att det kommer att underlätta det vardagliga livet. Metaverse är mer än bara teknologiska framsteg – det är ett sätt för folk att umgås utan att vara på samma plats. Intresset är redan stort för fantasivärldar och simulationsspel och det är viktigt att hänga med i den teknologiska utvecklingen för att möta framtidens behov och krav. Visa på mod och flexibilitet genom att ställa om till framtidens mötesplatser och på den vägen fånga in en större målgrupp.  

 

Här kan du ta del av rapporten i sin helhet