Att kommunikation spelar en avgörande roll i bolagets relation med marknaden är idag tydligare än någonsin. Det menar kursledarna Anna Trane, Mats Hedberg och Louise Bergén – tre erfarna rådgivare med djup förankring i både media, finans och börskommunikation.
– I takt med att antalet noterade bolag ökat kraftigt de senaste åren har även konkurrensen om investerarnas uppmärksamhet ökat. Samtidigt är det fortfarande främst de största bolagen som syns i media. Det gör det extra viktigt att ha en genomtänkt strategi för hur man når fram, säger Anna Trane.
Hon har en bakgrund som ekonomijournalist på bland annat SVT och Finanstidningen och har därefter arbetat som presschef och kommunikationschef i flera börsbolag.
– I dag räcker det inte att kunna skriva en bra rapporttext. Du behöver förstå vem du vill nå, hur du ska nå dit – och hur du paketerar budskapet för att det ska få effekt, fortsätter Louise Bergén, tidigare informationschef och rådgivare till många börsbolag.
Kommunikation, strategi och regelverk – allt i ett
Börskursen riktar sig till kommunikatörer, press- och informationschefer – både i noterade och onoterade bolag – som behöver stärka sin kunskap om börskommunikation. Kursen passar också för medarbetare på finansavdelningar som vill förstå kommunikationens betydelse.
– Du får en verktygslåda med både strategiska och praktiska verktyg. Det handlar om att förstå regelverken, kunna navigera mellan IR och kommunikation, men också att konkret kunna ta fram en VD-kommentar, en investerarpresentation och en relevant kanalstrategi, säger Mats Hedberg.
Han har tidigare arbetat som analytiker och ekonomijournalist, är grundare av flera PR-byråer och en van föreläsare inom finansiell kommunikation.
Konkret och direkt användbart
Efter utbildningen kan deltagarna direkt omsätta sina nya kunskaper i praktiken. De får stöd i att:
- Utforma bolagets equity story
- Skriva VD-ord med genomslag
- Ta fram investerarpresentationer anpassade för rätt målgrupp
- Sätta en tydlig kanalstrategi för börskommunikation
– För deltagare som står inför en börsnotering eller ägarspridning kan kursen vara direkt avgörande. Vi har haft flera deltagare som just där och då behövde ta fram centralt kommunikationsmaterial – och kunde göra det med vår handledning under kursen, berättar Anna Trane.
Tre tips till dig som ska kommunicera med börsen
- Sätt en vass hisspitch. Förklara enkelt vad som gör ert bolag och er aktie unikt. Det är kärnan i er equity story – och basen i all börskommunikation.
- Tydliggör ert värdeskapande. Visa hur bolaget levererar värde idag – och hur ni planerar att göra det i framtiden.
- Välj rätt kanaler. Utgå från era målgrupper och bygg en kanalstrategi som säkerställer att era budskap når fram.
Anna Trane, Louise Bergén & Mats Hedberg