Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Strategisk kommunikation – State of the art 2024

Mindset och metoder för modernt kommunikationsarbete.
I bilden syns två armar med rutig skjorta, händerna hålls upp framför en datorskärm.

Introduktion och beskrivning

Det här är en utforskande kurs som ska ge erfarna kommunikatörer update, inspiration och påfyllning om utmaningar, framgångsfaktorer och erfarenheter av kommunikation och strategi i ett nytt decennium.

Kursen blandar teoretiska avsnitt med konkreta case och gemensamma reflektioner och diskussioner och utgår från deltagarnas egna erfarenheter och den senaste forskningen inom området.

Du kommer att lära dig

  • Nyheter inom strategisk kommunikation
  • Metoder och modeller för ett modernt strategiarbete
  • Hur andra kolleger inom området resonerar och agerar

Kursledare

Katarina Gentzel är kommunikatör och har arbetat med strategisk kommunikationsutveckling de senaste 25 åren i en mängd roller och branscher. Katarina anlitas ofta som utbildare och föreläsare och undervisar i flera utbildningar hos Sveriges kommunikatörer.

Katarina har tillsammans med professor Jesper Falkheimer skrivit två böcker om moderns kommunikationsstrategiarbete i praktiken: ”NU – strategisk improvisation för effektiv kommunikation”. Och NU – strategisk improvisation – ledarskap för samhällsaktörer.

Utmärkt kurs. Fick både insikt som är värdefull i mitt dagliga arbete och inspiration till att testa nya sätt att jobba.

- Karin Crawford, HumanPhase AB

Kursinnehåll

  • Strategiska perspektiv
  • Rapport från forskningsfronten
  • Kommunikation som affärsutveckling (kopplingen till verksamheten och hur kommunikation kan driva)
  • Vass målgruppsindelning i individualiseringens värld
  • Målgrupperna människan, maskinen och digitaliseringens möjligheter
  • Förtroende i trollens värld
  • Strategi och improvisation
  • Mäta för att lära, argumentera, få mandat och bli hjälte
  • Omvärldskollen
  • Från intern masskommunikation till förfinade målgruppsmodeller
  • Både och-utmaningen där allt är samtidigt: internt och externt, digitalt och analogt, sociala medier och gammelmedier

För vem passar kursen?

För den erfarne kommunikatören, som vill fylla på med aktuell kunskap och andras erfarenheter och känna sig uppdaterad.
För generalisten som vill få saker gjort.

Vad behöver du?

Du behöver ha minst fem års erfarenhet som kommunikatör på strategisk nivå.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig