Målgruppsanalys och kundresekartläggning

Introduktion och beskrivning
Att förstå målgruppens behov och drivkrafter är grunden för att skapa träffsäker och effektiv kommunikation. I dagens brusande informationsflöde är målgruppsanalysen kanske viktigare än någonsin.
För att på bästa sätt kunna anpassa kommunikation genom flera kontaktpunkter gäller det också att skapa förståelse för den situation som mottagaren befinner sig i. Det handlar inte bara om budskap – utan om tajming, kanaler och paketering.
Den här kursen ger dig vedertagna metoder och skalbara verktyg för att lära känna din målgrupp, i syfte att att planera och optimera kommunikationsinsatser. Du lär dig hur du kan kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder samt kartläggning av kundresan för att skapa en helhetsbild av hur ni bör möta målgruppen. Under dagen varvas teori och modeller med konkreta exempel, diskussioner och praktiska övningar.
Du kommer att lära dig
- Hur du genomför målgruppsanalyser med syfte att skapa effektiv kommunikation.
- Konkreta metoder för kvalitativt och kvantitativt insiktsarbete.
- Vad kundresan innebär och hur den kan vara ett värdefullt verktyg för att kartlägga mottagarens behov, beteenden och drivkrafter.
- Prova på att visualisera en kundresekarta i en praktisk övning.
- Att identifiera nya möjligheter att förbättra er kommunikation.
Kursen ger dig
- Inspiration och nya perspektiv
- Konkreta tips, arbetsmetoder och verktyg
- Möjlighet att diskutera dina utmaningar med kursledaren och andra deltagare
Kursen hette tidigare "Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation" och relanserades under våren 2022 med ett efterfrågat extra fokus på målgruppsanalys.
”Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina hemmablinda glasögon och tvingas se världen ur mottagarens perspektiv.”
– Kursledare Petronella Barvaeus
Kursledare
Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare, och medgrundare till Maniola Studios.
För vem passar kursen?
Kursen är lämplig för dig som arbetar med kommunikation i alla typer av organisationer. Den är till för dig som vill lära dig mer om målgruppsanalys och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.
Vad behöver du?
Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.
Så fungerar distanskursen
- Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle. Du deltar live via din dator med ljud och bild.
- Du behöver ha en bra uppkoppling och webbkamera. Använd gärna hörlurar med mikrofon för bästa ljud.
- Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
- Kursledaren finns med och leder agendan under hela den utsatta kurstiden.
- Pauser ingår i den angivna tiden av kurstillfället.
Skräddarsy din utbildning till hela teamet
Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Vi gör även helt skräddarsydda utbildningar på uppdrag av våra kunder. Kontakta gärna EvaHanna Wittrin så berättar vi mer, eller läs mer här.