Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Google Analytics 4 - så kommer du igång

I den här kursen får du lära dig allt en kommunikatör bör veta om att komma igång med Google Analytics 4. Lär dig följa och förstå besökarnas beteende på webben.
Fem vita personer, tre kvinnor och två män, sitter tillsammans vid ett bord och tittar på en skärm.

Uppdatering: I början av juli 2023 kom besked om beslut från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) efter att myndigheten granskat hur fyra bolag använt Google Analytics. Sveriges Kommunikatörer följer och analyserar utvecklingen och vårt kursinnehåll kommer att anpassas efter det juridiska läget vid kurstillfället. 

Introduktion och beskrivning

Många har använt Universal Analytics för att följa besökare på webben, men från den 1 juli 2023 slutar data samlas in och Google Analytics 4 tar över. Den senaste versionen av Google Analytics skiljer sig mycket från den äldre, både i teknik och användargränssnitt.

I den här kursen lär du dig att komma igång med Google Analytics 4. Du blir en kompetent beställare och kvalitetssäkrare av implementationen och får grundläggande förståelse för skillnaderna i GA4 jämfört med föregångaren Universal Analytics (UA). Du förstår vad olika mätetal i standardrapporterna betyder och hur du kan använda dem. Föreläsningar blandas med reflektion och diskussion. Du behöver inte ha tillgång till ett Google Analytics 4-konto för att delta.

Du kommer att lära dig

  • Ramverk för att ta fram en mätplan med mål och nyckeltal för webben kopplad till verksamhetens mål
  • Beställa implementation av GA4
  • Kartlägga behov
  • Kräva rätt dokumentation
  • Hantera cookies och integritetspolicy
  • Integrationer med andra verktyg
  • Rapportering
  • Dimensioner och mätetal – förstå och tolka data
  • Förstå standardrapporter
     

Kursledare

Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet och som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.

 

För vem passar kursen

Detta är en grundkurs. Kursen passar nybörjare på webbanalys eller de som har tidigare vana av Universal Analytics och vill uppdatera sina kunskaper.

För att delta behöver du inga förkunskaper i varken Universal Analytics (UA) eller Google Analytics 4 (GA4).

 

 

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Kontakta EvaHanna Wittrin eller läs mer här.

 

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig