Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Beteendekommunikation och nudging

Kommunikation som förändrar beteenden – lär dig arbeta utifrån beteendevetenskapliga principer.
Två vita människor sitter mitt emot varandra vid ett bord, endast deras armar syns på bilden.

Vad är beteendekommunikation?

Vi kan skapa fantastiskt tydlig, snygg och korrekt kommunikation, men om den inte gör att människor nås av budskapet och agerar så som vi tänkt – vad spelar det då för roll?

På senare år har beteendevetenskapliga principer, modeller och verktyg letat sig in hos kommunikatörer världen över. Att arbeta beteendeinformerat med kommunikation innebär att man:

  • Vet hur man hittar det beteende som ens kommunikationsinsats ska påverka, och hur man mäter beteendet
  • Kan utföra en beteendediagnos för att förstå det verkliga problemet man ska lösa innan man skapar en lösning
  • Baserar sina kommunikationsinsatser på beteendeförändringstekniker

Din uppgift som kommunikatör är att få människor att engagera sig i det som förmedlas. Den här dagen får du lära dig exakt hur du kan använda nudging för att skapa beteendeförändringar för din egen målgrupp. 

Du får lära dig att applicera metoden praktiskt i olika situationer. Med hjälp av en konkret arbetsprocess lär du dig analysera beteendeproblem, forma insatser och få en inblick i hur du kan utvärdera resultatet och implementera rätt beteendeinsats i större skala.

Du kommer att lära dig

  • Beteendeinsikter – Vad påverkar vilka val människor gör?
  • Praktisk applicering – Hur kan beteendeinsikter  hjälpa dig nå dina mål? Hur utformar du den i din kommunikation?
  • Arbetsprocess – Så går du från analys till insats.
  • Mätning – Lär dig utvärdera och optimera hur du använder metoden.

Kursledare

Niklas Laninge är psykolog och chef för psykologkoncernen PBM:s avdelning för behavioral insights. Han har arbetat med nudging och tillämpad beteendevetenskap sedan 2010 och har författat tre böcker om ämnet. Hans kundgrupp finns i regel inom produktutveckling, marknad och kommunikation. Niklas har bland annat arbetat med kunder som Folksam, SEB, PWC Experience center samt en rad offentliga aktörer så som Socialstyrelsen och Trafikverket.

För vem passar kursen?

Kursen är för dig som vill ha en konkurrenskraftig spetskompetens och lära dig praktisera en konkret arbetsprocess för beteendeinformerad kommunikation.

Kunskapen om hur man kan uppmuntra beteendeförändring är mycket användbar oavsett om du arbetar med olika typer av produktion eller med strategi, eftersom den kan appliceras på en rad situationer och nivåer.

Vad behöver du?

Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig

Vill du veta mer om ett skräddarsytt upplägg? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Kompetensutvecklingschef

Telefon: 0722871871

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se

En kvinna som skriver på en laptop.

Beteendekommunikation och nudging: Distanskurs eller när-du-vill

Beteendekommunikation och nudging erbjuds både som distanskurs eller i formatet när-du-vill. Om du bokar den som distanskurs hittar du bokningen under Mina sidor efter köp. När kursen startar klickar du på distanskursens namn för att komma till det digitala klassrummet i Learnster. Om du väljer att boka kursen i formatet när-du-vill har du tillgång till kursen och materialet i fyra veckor efter köp.