AI-strategi för marknads- och kommunikationschefer: Rusta för framtiden genom möjligheter med AI

Världen har aldrig förändrats så här snabbt men kommer nog aldrig att förändras så här långsamt igen. Förändring blir det nya normaltillståndet, främst pådrivet av teknikutvecklingen med AI framkant.
Ljus ung kvinna med långt blont hår iklädd vit hatt och vit tröja

Denna heldagsutbildning ger marknads- och kommunikationschefer en djupdykning i hur AI kan användas strategiskt för att stärka både interna processer och användar- och kundupplevelser. 

Du får en introduktion till möjligheterna och utmaningarna med AI inom Marknad och Kommunikation, med fokus på praktiska tillämpningar och implementering. Genom föreläsningar och interaktiva workshopmoment får du som deltagare kartlägga dina egna organisatoriska behov samt påbörja utvecklingen av en skräddarsydd AI-strategi för din organisation. Utbildningen ger också konkreta exempel på hur AI implementerats i marknads- och kommunikationsavdelningar samt de risker och regleringar man behöver ta hänsyn till. Investera i dig själv, ditt team och ditt företag genom att rusta för framtiden.

Exempel på frågeställningar som vi kommer adressera:

  • Hur kan vi öka innovationsförmågan och vår kreativa höjd med AI?
  • Hur kan vi effektivisera och automatisera med hjälp av AI?
  • Vilka lagar och regleringar behöver vi förhålla oss till när vi implementerar AI?
  • Hur leder man genom förändring och får med sig organisationen på AI-tåget?
  • Vilka verktyg är bara hype och vilka har potentialen att bli “Game Changers”?

Utbildningsledarna

Anna Albinsson och Sofie Lindblom kommer gemensamt att leda dagen.

Sofie Lindblom: Som hyllad entreprenör och förändringsledare har Sofie Lindblom gjort morgondagens teknik och innovation till sina hjärtefrågor. 

Med bakgrund som civilingenjör i Medieteknik från Linköpings Universitet och National University of Singapore, har Sofie en djup förståelse för teknikutvecklingens roll i framtidens företag och samhällen. Hennes globala erfarenhet från Singapore, Frankrike, Australien och USA har format hennes övertygelse om vikten av att anpassa sig till snabba teknologiska skiften, där AI numera spelar en central roll. Under det senaste decenniet har hon lett transformation i olika roller och organisationer. Noterbart var Sofie innovationschef på Spotify under en snabb tillväxtfas och skapat strukturer för kontinuerlig innovation hos ledande företag som H&M, Kronans Apotek och Electrolux. Som entreprenör är hon grundare och tidigare VD för idéation360, en digital plattform utformad för att effektivisera insamling och hantering av idéer. 2020 grundade hon sitt andra bolag, SP_CE, med målet att skapa världens första digitala säljrum för att digitalisera kundrelationer samt minska deras koldioxidavtryck. 

Hon har haft ett flertal styrelseuppdrag, bland annat i Business Swedens och Utbildningsradion. 
Sofie har en lång meritlista och har uppmärksammats och prisats mångfaldigt. Hon blev bland annat utnämnd till en av ”Sveriges mäktigaste kvinnor” av Dagens Industri och ”Framtidens Kvinnliga Ledare” av Ledarna tidigt i sin karriär. TCO har placerat henne på en fjärde plats över “Framtidens mäktigaste” och Inspring Fifty har utsett henne till en av de 50 mest inspirerande teknik-kvinnorna i Europa. 

Anna Albinsson har över 15 års erfarenhet som ledare inom kommersiella roller, med ett starkt fokus på data och analys. Oavsett om hon har verkat som VD, marknadschef eller försäljningschef, har hon alltid kombinerat dessa uppdrag med att också vara bolagets kommunikationschef.

Som VD för Whispr Group, som har utsetts till ett av USAs mest innovativa företag enligt The Innovation 50, byggde Anna upp ett SaaS-bolag baserat på en AI-plattform för analys och insikter riktade mot kommunikationschefer. Hon spelade även en avgörande roll i transformationen av Bisnode, där hon i rollen som CMO ledde företaget från att vara ett traditionellt data-bolag till att bli ett välkänt AI-bolag. 

Idag sitter Anna i styrelsen för Sveriges Kommunikatörer och SaaS-bolaget All Ears, en AI-plattform som genererar insikter från ljudmedier som TikTok och poddar, specifikt utvecklad för att stötta kommunikationschefer i deras arbete. Annas unika kombination av teknisk förståelse, affärssinne och kommunikationskompetens gör henne till en eftertraktad talare och expert inom AI och data för kommunikationsbranschen

 

Dagen genomförs i en mindre och exklusiv grupp så att varje deltagare får maximalt med utrymme. I direkt anslutning till utbildningen kommer vi ha en AW där du är varmt välkommen att utbyta dagens reflektioner i mer lediga former tillsammans med de övriga deltagarna.

Du kan självklart få den här utbildningen skräddarsydd hem till din Ledningsgrupp eller enhet så att ni tillsammans sätter AI-strategin för hela verksamheten.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Kompetensutvecklingschef

Telefon: 0722871871

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se