Sveriges Kommunikatörer

Politisk reklam – vad gäller enligt den nya EU-förordningen?

Den 10 oktober börjar EU:s nya förordning om politisk reklam att tillämpas. Nya regler om krav på transparens, märkning av politiska budskap och begränsningar i hur personuppgifter får användas vid riktad annonsering.
Datum

22 jan, 8:30 - 10:00

Plats
Distans
Anmäl senast
21 januari
Pris
Medlem: 1 900 kr ex moms
2 450 kr ex moms

Anmälan

Frukostseminarium: Politisk reklam – vad gäller enligt den nya EU-förordningen?

Vad innebär det här i praktiken – och vem bär ansvaret när gränsen mellan kommunikation, samhällsinformation och politisk reklam blir otydlig? Regleringen har påverkat plattformar att begränsa kommunikation även för sociala frågor om bland annat miljö.

Under webbinariet går advokaten Cecilia Torelm Tornberg från Advokatfirman MarLaw igenom de nya reglerna och deras konsekvenser för kommunikatörer, byråer och organisationer.

Du får bland annat svar på:

  • Vad som räknas som politisk reklam
  • När omfattas kommunikation från offentlig och privat sektor?
  • Hur innehåll ska märkas och redovisas
  • Vilka krav som gäller vid profilering
  • Vem som är ansvarig enligt förordningen