Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Kompetensdagen 2024

Välkommen till en dag full av insikter och inspiration! Tillsammans kommer vi att utforska hur samhällskritiska, verksamhetskritiska och affärskritiska perspektiv påverkar kommunikationsbranschen.
En kvinna som kollar upp och har handen på hakan. På hennes ansikte ser man blå grafik.

Vi rustar oss med verktyg för att framgångsrikt navigera i denna föränderliga bransch. I dagens komplexa värld är det viktigt att se kommunikation ur dessa tre perspektiv och förstå dess betydelse och hur de samverkar.

Tyvärr går det inte längre att boka sig på det här eventet, men vi har massor av andra spännande event. Till alla Event

Det samhällskritiska perspektivet hjälper oss att förstå vår roll i den större kontexten och hur vår kommunikation påverkar och påverkas av samhället. Det verksamhetskritiska perspektivet hjälper oss att anpassa vår kommunikation för att stödja organisationens mål och överlevnad. Slutligen ger det affärskritiska perspektivet oss möjlighet att se kommunikation som en strategisk tillgång.
 
Genom att ha dessa perspektiv i åtanke kan vi skapa meningsfull, ansvarsfull och effektiv kommunikation. Välkommen till en dag där vi tillsammans fördjupar vår förståelse och stärker vår förmåga att skapa positiv förändring.

 

Dagsprogram Kompetensdagen 2024

Tid

Medverkande

 
09:00 - 10:00    
  Caroline Thunved och Silvia Kakembo Inledning
  Tobias Degsell Samarbete och dess betydelse för framgång
     

Modul 1: Samhällskritiskt

10:00 - 11:00

   
  Lotta Loosme Business Sweden
  Anna Felländer Ansvarsfull AI – möjligheter och risker
     

Modul 2: Verksamhetskritiskt

11:00 - 12:00

   

 

Gerhard Bley Kommunikatörer har en stor roll att spela för framtidens organisationer

 

Pascal Tshibanda Hur makten över den egna livsberättelsen skapar tillit i samhället

 

   

Modul 3: Affärskritiskt

13:00 - 14:45

   

 

Anna Albinsson Framtidens kommunikatör – en data story teller?

 

Anna Högberg Det hållbara varumärkesparadigmet

 

Katarina Gentzel Spaningar om kommunikationens och kommunikatörens roll – idag och framåt
   

 

Avslut 14:45  

 

 

Medverkande:

Gerhard Bley

Gerhard Bley

Gerhard Bley är civilekonom från Stockholms Universitet och utbildad i USA på University of Arizona. Under de senaste 25 åren har Gerhard haft en rad VD-befattningar inom näringslivet, bland annat som VD för Kavli. Idag är Gerhard verksam som VD för Norrmejerier, samt ordförande i den ideella föreningen Mind, som verkar för psykisk hälsa i samhället. Till detta ska läggas många förtroendeuppdrag som bland annat styrelseordförande i Täby Galopp, styrelseledamot i AB Trav och Galopp samt som styrelseledamot i en rad andra kommersiella bolag och branschorganisationer. Gerhard är också medgrundare av den existentiella rörelsen Kontempel.

Anna Albinsson

Anna Albinsson

Anna Albinsson har jobbat som ledare i olika kommersiella roller i över 15 år med fokus på data & analys. Anna har fokuserat på att transformera varumärken och bygga ihop bolag efter förvärv. Anna har bland annat varit vd på Whispr Group, global CMO på Dun & Bradstreet och rest runt i Europa och föreläst om hur bolag blir datadrivna. Idag bygger Anna IT-bolag inom Office Management och är styrelseledamot i Gullers Grupp och Sveriges Kommunikatörer.

Tobias Degsell

Tobias Degsell

Tobias Degsell är en av Sveriges populäraste föreläsare, känd för sin förmåga att se helheten genom detaljerna. Med både analytisk precision och en stark lösningsorienterad inställning har han etablerat sig en framstående talare, eftertraktad inte bara i Sverige utan även internationellt.

Anna Felländer

Anna Felländer

Anna Felländer är en av Sveriges ledande experter på hur digitaliseringen påverkar samhället, ekonomin, individer och företag. Sedan 2018 är hon VD och grundare till anch.AI, ett företag som hjälper organisationer att implementera ansvarsfull AI. Hennes tvärvetenskapliga forskning började på KTH redan 2016 där hon tillsammans med sin forskningsgrupp skapade ett unikt ramverk för att styra och kontrollera AI risker utifrån ett integrerat tekniskt, legalt och affärsperspektiv. Anna har tidigare bland annat varit chefekonom på Swedbank och rådgivare till digitaliseringsministern.

En kvinna med mörkt, uppsatt hår som lutar sig mot en vägg och kollar in i kameran.

Anna Högberg

Hej! Jag heter Anna Högberg och har rört mig i gränslandet mellan varumärkesutveckling, kommunikation, hållbarhet och affärsutveckling i snart 25 år. Med start 2024 lämnar jag konsultvärlden för att driva på utvecklingen inifrån näringslivet istället. I min nya roll som Chief Brand and Communications Officer på Adapteo, är ett av mina primära uppgifter att sätta hållbarheten i hjärtat av Adapteos varumärke och göra varumärket till ett effektivt verktyg för att skapa framdrift i hållbarhetsarbetet.

Lotta Loosme

Lotta Loosme

Lotta Loosme har lång erfarenhet av arbeta med samhällskritisk information och uppdraget att bygga förtroendefulla varumärken med hjälp av kommunikation. Lotta är idag VP Marketing & Communication på Business Sweden som har i uppdrag av regering och näringsliv att hjälpa svenska företag växa globalt och internationella företag att investera i Sverige, ett arbete som bland mycket annat både bidrar till och påverkas av Sverigebilden. Tidigare var Lotta marknadschef på SVT och kommunikationschef för Eurovision Song Contest i Stockholm 2016.

Pascal Tshibanda

Pascal Tshibanda

Pascal Tshibanda har alltid arbetat i allmänhetens tjänst – först som journalist på Sveriges Radio, och sedan inom kommunsektorn. Han arbetar i dag som kommunikationsdirektör på Botkyrka Kommun.

Katarina Gentzel

Katarina Gentzel

Katarina Gentzel är kommunikatör och har arbetat med strategisk kommunikationsutveckling de senaste 25 åren i en mängd roller och branscher. Katarina anlitas ofta som utbildare och föreläsare och undervisar i flera utbildningar hos Sveriges kommunikatörer. Katarina har tillsammans med professor Jesper Falkheimer skrivit två böcker om moderns kommunikationsstrategiarbete i praktiken: ”NU – strategisk improvisation för effektiv kommunikation”. Och NU – strategisk improvisation – ledarskap för samhällsaktörer.

Här kan du se hur Kompetensdagen 2023 såg ut!