Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Därför ska kommunikatörer öka sin ekonomikunskap: "Tillsammans blir de en starkare enhet"

Det är gynnsamt både för ekonomer och kommunikatörer att öka sin kunskap inom respektive område. Magnus Bild, tidigare professor i finansiell kommunikation, berättar om fördelarna med att lära sig finansiell kommunikation och hur man tillsammans blir en starkare enhet.

En man med kort mörkt hår som ler mot kameran.

Hur ser din professionella bakgrund ut?

– Jag har jobbat med finansiell utbildning i drygt 30 år. Sedan 2004 som partner i Bild&Runsten AB, som erbjuder skräddarsydda utbildningar till främst företag. Vi vill hjälpa individer att göra sin röst hörd, förstå andras argument och fatta kloka beslut. Före 2004 var jag anställd på Handelshögskolan i Stockholm som lärare, forskare och pedagogikansvarig. Jag var därefter under några år adjungerad professor i finansiell kommunikation.

Varför är det viktigt som kommunikatör att ha ekonomisk kunskap?

– För att kunna förklara för andra behöver man först förstå själv och därefter kunna förenkla.

Varför är det viktigt som ekonom att kommunicera väl?

– Utan bra kommunikation är det svårare att få genomslag. Mått, mål, processer och annat måste vara begripliga för att accepteras av dem som utsätts för dem.

Vad lär man sig under din kurs Finansiell kommunikation: Kommunikation + Ekonomi = SANT? 

– Kommunikatörerna lär sig grunderna i det ekonomiska språket och användbara ekonomiska verktyg. Ekonomerna lär sig några kraftfulla tankemodeller för finansiell kommunikation. Tillsammans blir de en starkare enhet.

Vad är målet med kursen?

– Målet är att kommunikatörerna ska ta ekonomiska steg och att ekonomerna ska ta kommunikativa steg. Med ömsesidiga insikter om hur båda kan bidra kan de ta sin verksamhet framåt.