Webbinarium – så genomför du ett framgångsrikt webbinarium

Webbinarium – planering, aktivering, produktion. Skapa digitala event som lockar tittare, sändningar som engagerar och uppföljande aktiviteter som stärker era relationer. Vi går igenom hur du lägger upp planeringen och hur du genomför ett framgångsrikt webbinarium.
En stående person filmar en annan person som sitter framför en orange vägg

Varför ska vi göra webbinarium?

Webbinarium är ett fantastiskt sätt att kommunicera nära och intensivt med er målgrupp om ett relevant ämne. Få kanaler och medier kan konkurrera med den uppmärksamhet som ges under ett webbinarium. Men tittaren är känslig, och vid digitala sändningar finns mycket annat som lockar, bara ett klick bort. Därför gäller det att bild, ljud och ljus håller hög kvalité, men även att tempo, manus och innehåll är välarbetat och proffsigt.

Denna kurs lyfter allt du behöver tänka på inför, under och efter ett webbinarium, oavsett storlek, ambition och syfte. Vi går igenom hur ni planerar och lägger upp innehållet, deltagare och inbjudningar innan. Vi talar om hur ni organiserar er för att genomföra eventet det på ett smidigt sätt, hur ni interagerar med tittare live och hur ni växlar innehåll. Slutligen går vi också igenom hur man lägger upp bearbetningen efteråt för att för att maximera de relationer ni skapat, bygga på det material ni nu har och se till att webbinariet fortsätter verka i linje med verksamhetens mål. Modeller och strategiska överväganden blandas med praktiska tips och checklistor.

Du får med dig

  • Tekniken och hur den hanteras – Dyr utrustning är absolut inte det viktigaste för en bra sändning. Lär dig bra tricks och bli trygg i hur du hanterar ljud, ljus, bild och kontakt med tittarna.
  • Sprid budskapet och få många engagerade tittare – Hur ser vi till att få ett stort antal som deltar i webbinariet? Hur skapar ett engagerande och dynamisk event?
  • Genomför en professionell sändning – Hur organiserar vi olika ansvarsområden och ser till att hålla en så pass hög kvalitét som möjligt?
  • Maximera räckvidd och effekt – Hur kan vi använda detta högkvalitativa material och de relationer vi skapat för att stärka vår kommunikation efter att sändningen är över?
  • Checklistor och praktiska tips– Med enkla medel och smarta knep kan även ett litet team få till ett riktigt minnesvärt webbinarium. 

Kursledare

Kim Kjellbom är konsult på Maniola Studios där arbetar hon som rådgivare inom digital kommunikation med fokus planering och produktion av content. Kim har tidigare arbetat många år inom event- och nöjesindustrin.

Erik Isberg har en bakgrund inom PR, marknadsföring och socialt entreprenörskap. Han är idag Head of Growht på videotjänsten Vaam. Innan har han bland annat arbetat som digital strateg på PR-byrån Prime Weber Shandwick.

För vem passar kursen?

Kursen är för dig som vill känna dig trygg i att skapa högkvalitativa webbinarium som verkligen ger effekt för verksamhetens mål – oavsett om man söker leads, vill utbilda, skapa debatt eller helt enkelt få en chans att komma sin målgrupp väldigt nära.

Du behöver inga tekniska förkunskaper. Vi går igenom allt från enklare sändningar till mer avancerade set-ups. Kunskaperna från kursen kan användas av alla storlekar och sammansättningar av team.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig

Vill du veta mer om ett skräddarsytt upplägg? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Kompetensutvecklingschef

Telefon: 0722871871

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se

En kvinna som skriver på en laptops tangentbord

Så funkar distanskursen

Efter att du har anmält dig till distanskursen hittar du den under "Mina sidor". Distanskursens namn har en länk som går till läroplattsformen Learnster där den genomförs. Du klickar dig in på Learnster strax innan kursen börjar. Under kurstillfället kommer du att kunna ställa frågar och integrera med både kursledaren och andra deltagare. 

Sveriges Kommunikatörer är ett auktoriserat utbildningsföretag!

Sveriges Kommunikatörer är medlemmar i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetssystem som granskats och godkänts i enlighet med organisationens kriterier för kvalitetsauktorisation.