Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Kommunikationspodden

Ta del av erfarenheter från kommunikationsbranschen med Kommunikationspodden! Max Landergård och Caroline Thunved, generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer, pratar varannan vecka med spännande gäster om allt du behöver veta inom kommunikation.

En kvinna som har på sig hörlurar

Så blir du bättre på scen och mingel

Isabella Alveborg besöker Caroline Thunved och Max Landergård i Kommunikationspodden för att ge sina tips om hur du kan bli vassare i sociala sammanhang. 

– Det viktigaste är att få personer att känna sig grundad. Man kan göra en mindfulnessövning som att ”gå till vattenhålet”. Innan man går ut på scenen eller in på minglet så kan man gå till en toalett eller hörnet av ett kapprum. Blunda, andas och visualisera en trygg plats. Så försöker man tänka på vad man hör och ser i sitt vattenhål, i mitt fall en skogsdunge. Ska man mingla så tänker jag i förväg vilka två eller tre saker jag ska prata om inte mer. Eller om man på scenen ska dra en rapport så sätter man målet, kliver ur sitt vattenhål och sedan in i situationen, säger Isabella Alveborg.

Lyssna på hela intervjun i veckans avsnitt av Kommunikationspodden. 

Hur ser man till att information inte blir propaganda?

Finns det något svenskar har mycket åsikter om, efter väder, så är det trafik. Anna Lihr har varit kommunikationsdirektör i tio år vid Trafikverket och i säsongspremiären av Kommunikationspodden träffar hon Max och Caroline i studion.

Statskontoret gjorde 2023 en utredning som bland annat kollade på kommunikationsarbetet hos myndigheter följer försiktighetsprincipen och matchar statlig värdegrund och satte ljus på begreppet ”beteendepåverkande kommunikation”

– Hur ska vi på Trafikverket tänka kring det. Låt säga att vi behöver kommunicera följande: ”om du ska ta dig från punkt A till C, så kan du inte åka via B för där pågår ett arbete”. Är det beteendepåverkande, eller är det bara information? Det är beteendepåverkan, men det är samtidigt information från en operativ myndighet som informerar folk om hur de lättast kan ta sig fram. Jag tror man ska passa sig för hårklyveri och se det mer som breda penseldrag. För vi som myndighet måste också ta oss igenom bruset och våga kommunicera modigt för att komma igenom bruset, och samtidigt mappas mot försiktighetsprincipen, säger Anna Lihr. 

Lyssna här!

8 spaningar inför 2024

Nicklas Hermansson har valt att fokusera på framtiden. Efter 20 år i mediebranschen har han jobbat mycket med utveckling av format och jobbar idag med ett eget nyhetsbrev med sextusen prenumeranter. Han är återkommande inbjuden framtidsspanare i SVT och vill gärna hålla koll på sin egen livscykel. Därför har han en klocka som ständigt räknar ner mot den sista dagen.

– Innan klockan hade jag en grej på kylskåpet, där jag prickade i hur många veckor jag har kvar att leva men nu har jag hittat klockan från en belgare som kan genom mina uppgifter kan se klockan, som gör mig mer modig. Min brorsa skulle egentligen få den men jag fick tillbaka den direkt.

Lyssna på avsnittet här!

”…Det är en av våra största utmaningar”

Calle Swanson, kommunikationschef för Visita är veckans gäst i Kommunikationspodden, och mötte Caroline Thunved och Max Landergård i studion för att prata om upplevelseindustrin och restaurangbranschens nuläge, framtid och vilken roll kommunikation spelar för framgång.

– Det kommer då och då rubriker om ”nu rusar konkurserna” men det man mest märker på det är alla de som gör vad de kan för att undvika konkurser. Jag tycker man ofta ser att man drar ner rätter på menyn eller har stängt någon dag i veckan och det är nog mer det läget vi är i nu men det råder fortfarande en stor osäkerhet såklart i branschen, säger Calle Swanson. 

Och vad var det Calle menade var den största utmaningen, som rubriken antydde? Lyssna på hela intervjun i Kommunikationspodden så får du reda på det. 

”Det stod mellan att jobba på Konsum eller bli doktor”

Marianne van Rooijen besöker Max Landergård och Caroline Thunved för att berätta om sitt ledarskap i veckans avsnitt av Kommunikationspodden.

– Jag är kommunikativ som person. Jag pratar ganska mycket, jag lyssnar också ganska mycket. Jag tycker om att ha en dialog och det är nog hela basen. Ledarskap är kommunikation och kommunikation är ledarskap. Hur får man med sig människor, då måste man lyssna och prata och lyssna igen. Sen försöker jag också jobba med tydliga mål och kommunicera dem hela tiden. 

Lyssna på avsnittet här!

Om några år är du inaktuell, vad gör du åt det?

Ledarna släppte 2020 rapporten ”I förändringens riktning”, där tittade de närmre på chefers kompetensbehov. Endast 15% instämde i att de kommer behöva vidareutbilda sig under de närmsta tre åren. Carolina Engström Lökken är VD för rekryteringsbyrån WES är inbjuden till veckans avsnitt av Kommunikationspodden för att prata om hur vi ska se på lärande.

– Man måste dels omvärdera vad kompetensutveckling är. Vi lever i en omtumlande tid, geopolitiskt, värderingsmässigt… Det vi ser nu är att det ledarskap som kommer behövas framåt är inte bara de som vi haft de senaste åren.

Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden!

Får man säga svart?

Barakat Ghebrehawariat besöker Max Landergård och Caroline Thunved i Kommunikationspodden för att diskutera sin senaste bok ”Får man säga svart?” och hur mångfald är ett ord som används fel i många sammanhang.

– Man behöver säga svart ibland. Om du går hem till din familj och förskräckt berättar att vi är en helvit organisation och vi har inte en enda svart person, då ska du göra det eftersom du vill vidarebefordra en berättelse om att det förekommer diskriminering på arbetsplatsen. Men om du kommer hem och säger ”Jag såg en svart person”, så borde din normkritiska radar tjuta högt. Det finns stunder vi underbetonar hudfärg, och det finns stunder då vi överbetonar hudfärg, säger Barakat Ghebrehawariat i Kommunikationspodden.

Lyssna på hela avsnittet här.

Det tillitsfulla ledarskapet

Johanna Faijersson, kommunikationschef vid Polisförbundet, gästar Max Landergård och Caroline Thunved för att djupdyka i det tillitsfulla ledarskapet. Tillit används på många ställen av flera chefer - men vad innebär det egentligen?

– Som chef måste man visa vem man är som individ, även om man har en professionell och en privat del. Gruppen måste ändå förstå en lite, vad är viktigt för mig… det är en parameter. Jag har alltid velat förstå vem min chef är. Och då har man också möjlighet att vara sårbar och visa hur man tänker. Där finns fler chanser att bygga tillit. Det kan låta som att tillit är gulligt och snällt men det ryms många svåra delar i det, att ge feedback och ta tag i saker, våga blotta dem och arbeta med dem. Det är sådant vi oftast annars tycker är instinktivt jobbigt, säger Johanna Faijersson. 

Lyssna på hela intervjun!

 

”Hellre sårbarhetsanalys än riskinventering”

Charlie Stjernberg, med ett långt förflutet på Prime och nu på egna byrån Doyen, är en av Sveriges främsta krishanterare. Idag gästar han Max Landergård och Caroline Thunved i Kommunikationspodden för att dela med sig av sina insikter om vad som krävs för att en organisation ska vara rustad.

– Jag är personligen inte förtjust i riskinventering som verktyg, för vi tenderar att titta på det senaste som hände konkurrenterna. Titta på 9/11, då blev det förbjudet med knivar, sen kom skobombaren och då tittade man på skor. Om man inte är riktigt kreativ tenderar man att bara titta på tidigare kriser. Och det enda jag kan säga är att kriser uppstår där ingen ens haft en susning om att det hade kunnat ske. Vi talar då istället hellre om sårbarhetsanalys. Till exempel om en organisation har en HR-avdelning som inte kunnat hantera MeToo, eller inom compliance - ”vi vet att alla regler inte efterlevs”. Då får vi ett 360-perspektiv på vad som kan drabba en organisation. Men sen måste man ha den där rävfarmen bakom örat för det dyker ofta upp på så konstiga ställen, säger Charlie Stjernberg.

Lyssna på hela avsnittet här.

”Putins motsvarighet till kommunikation är propaganda”

Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör vid MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, besökte Max Landergård och Caroline Thunved i Kommunikationspodden för att prata om hur MSB arbetar med att kommunicera totalförsvaret. 

”Kommunikation är ett verktyg för demokrati. Det handlar om att göra saker gemensamt. I diktaturen behöver du inte ha något gemensamt. Det räcker med att Hitler, Putin, Stalin bestämmer. Det är någon som pekar på massan och säger att det här ska ni göra. Och det görs möjligen sen gemensamt men för att göra gemensamt handlar det om hela processen, och då blir kommunikationen både ett medel och ett ändamål. Putins motsvarighet till kommunikation är propaganda”, säger Morgan Olofsson. 

Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden nedan!

”Branschen är alldeles för homogen"

All of us jobbar för att öka representationen av rasifierade inom kommunikation och göra branschen mer jämlik. Grundarna Nicole Kavander, Roshanak Fatahian gästade Kommunikationspodden.

”Branschen är alldeles för homogen. Vi har vårt sätt att se på världen och med det kommer bias. Om vi bara har en homogen verkligen så blir det bara en verklighet och stereotyper som kommer. En tydlig stereotyp som vi kan se är i vilka sammanhang hur vissa människor får ses i olika sammanhang, som hur skildras en rasifierad? Om vi fortsätter mata in ett negativt budskap så spär vi på fördomar och känslor som vi kopplar till individer”, säger Nicole Kavander.

Lyssna på veckan avsnitt av Kommunikationspodden!

 

LIVE: Krig, kris och desinformation – vilken roll har kommunikatören i totalförsvaret? 

2 juli 2023

I osäkra tider ställs allt högre krav på kommunikatören, något vi sett under pandemin, i hackerattacker och desinformationskampanjer. Kartan ritas snabbt om i vår omvärld och idag kommer en ny roll behöva läggas till för alla kommunikatörer. Hur säkerställer vi kommunikatörens roll i tider av kris, och i totalförsvaret? Hur kan kommunikationsavdelningar rusta sig och ta ansvar?

Seminariet är inspelat under Almedalsveckan 2023.

Lyssna på hela samtalet i Kommunikationspodden!

LIVE: AI – verktyg eller hot för kommunikatören

2 juli 2023

AI har tagit världen med storm. Kommunikatörer vittnar om allt högre arbetsbelastning och resursbrist, samtidigt ser vi hur AI kan lösa många av de enkla arbetsuppgifter som tar mycket tid. Men hur säkerställer kommunikationsbranschen att AI blir en tillgång för kommunikatören, och inte ett hot?

Seminariet är inspelat under Almedalsveckan 2023.

Lyssna på hela samtalet i Kommunikationspodden!

 

Det du behöver veta om psykologiskt försvar just nu

9 juni 2023

Vilka är det som är ute efter att utöva desinformationskampanjer mot Sverige, vad vill de åstadkomma och hur ska kommunikatörer bete sig? Magnus Hjort, (vik.) Generaldirektör för Myndigheten för Psykologiskt Försvar, gästar i dag Kommunikaitonspodden.

"Det finns olika typer av skäl att man är med i en flock. Om man är bytesdjur så kan man välja flocken för att välja att undvika att bli fångad i massan. Rovdjur kan välja att samarbeta för att nå sina mål. Samma sak gäller sekter, att man inte mår bra och sällar sig till en gruppering som inte är bra men det blir ett slags kognitiv dissonans av det", säger Magnus Hjort. 

Lyssna på veckans avsnitt av Kommunikationspodden!

TikTok svarar på kritiken

25 maj 2023

TikToks VD Shou Chew blev kallad till amerikanska kongressen tidigare i år för att bli utfrågad om TikTok. Flera länders regeringar har gått ut och förbjudit ministrar och statsanställda att använda appen. Samtidigt har TikTok fler följare är katolska kyrkan och har på bara fyra år kommit att bli en stark konkurrent till andra plattformar som Facebook, Snapchat och Instagram. 

I veckans avsnitt är Parisa Khosravi, TikToks kommunikationschef i Norden besökare i studion och besöker programledarna Max Landergård och Caroline Thunved. 

Lyssna på veckans avsnitt av Kommunikationspodden!

Så gör du din plats attraktiv

12 maj 2023

Thomas Hansen, kommunikationsdirektör vid Umeå kommun gästar Max Landergård och Caroline Thunved i veckans avsnitt av Kommunikationspodden. Han har mycket att vara stolt över. Dagens Samhälle har utsett Umeå kommun till att vara en av de nominerade i tävlingen Årets superkommun. Samtidigt tycker Thomas Hansen att det finns mycket jobb att göra.

– Jag tror att vi varit lite lata. Umeå har fått universitetet, Skellefteå var tilltänkta med tackade nej. Men nu när det händer saker på olika platser så måste vi tänka på vad som är unikt med oss och prata om mervärdet att stanna kvar, eller komma tillbaka, säger Thomas.

Lyssna på veckans avsnitt av Kommunikationspodden!

Bästa tipsen om du ska söka ett nytt kommunikationsjobb

27 april 2023

Mathias Wellström, grundare av talangbyrån Trib, är veckans gäst i Kommunikationspodden. Han träffar Max Landergård och Caroline Thunved i studion för att prata om varför många inte anses vara lika heta efter 40 och hur man ska stå ut för att få ett bra jobb.

Åldersdiskriminering på arbetsmarknaden var ett ämne som kom upp när Mathias Wellström besökte Kommunikationspodden. 

– Jag upplever att ålderismen är ett jätteproblem, säger Mathias Wellström.

Lyssna på hela intervjun i veckans avsnitt av Kommunikationspodden!

Kommunikatör + chef = sant?

13 april 2023

Linda Corswall, kommunikationsdirektör för Socialstyrelsen inledde sin resa som kommunikatör innan hon steg i graderna och idag är hon högst ansvarig för sextio medarbetare på myndigheten. Hur enkelt är det att gå från att vara kreativ idéspruta till att sitta i ledningsgrupp och ta handen från det operativa arbetet?

- Det kan fortfarande finnas en sorg när medarbetare kommer på en idé som de sedan får göra ut och jag inte får delta operativt, men jag blev bra skolad i Upplands Väsby där laget går före.

Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden!

Så identifierar du ditt egenvärde

23 mars 2023

Torkild Sköld är officerare som sadlade om och idag är han flitigt anlitad föreläsare som fokuserar på att få oss upptäcka vårt egenvärde. Idag är han veckans gäst i Kommunikationspodden.

- Jag jobbade ett kort tag med rekrytering, och när jag bad klienterna att kort berätta vilka de var - så berättade dem vad de har gjort. För vi är så prestationsinriktade så vi kan inte ens säga vill oss själva vem vi är. Det intressanta jag märkte då var att mina kollegor som också jobbade som rekryterare, hade inte heller lärt sig skilja på sak och person, säger Torkild Sköld. 

Lyssna på hela intervjun i veckans avsnitt av Kommunikationspodden!

Så gör du när chefen vill hamna på omslaget av DI Weekend

9 mars 2023

Som kommunikatörer har vi alla varit där. Någon chef kommer plötsligt en dag och säger att hen vill pryda omslaget av en prestigefull tidning, som om det vore den enklaste saken i världen. Johanna Snickars, kommunikations- och varumärkeschef för Alight, vet hur strategin ska läggas upp.

Lyssna på veckans avsnitt av Kommunikationspodden!

Där brister AI

24 februari 2023

Louise Barnekow, VD på Mynewsdesk, besöker denna vecka Max Landergård och Caroline Thunved i Kommunikationspodden för att prata om insikter, utmaningar för kommunikatörer och även diskutera AI, ett verktyg som Mynewsdesk numera arbetar med i sina tjänster. 

Lyssna på hela intervjun i veckans avsnitt av Kommunikationspodden.

Hur ska man tänka kring segmentering?

10 februari 2023

Barncancerfonden genererade över 500 miljoner till barncancerforskning förra året. Johnny Kroneld, chef för kampanj och event vid Barncancerfonden är veckans gäst i Kommunikationspodden.

”TikTok är en självklarhet bland kanalvalen men vi måste släppa kontrollen på ett annat sätt, för det är användarna som är kreatörerna”, säger Johnny Kroneld. Hör hela intervjun i veckans avsnitt av Kommunikationspodden. 

Knutssons tips om employer branding

25 januari 2023 

Jennie Knutsson kom till en organisation i fritt fall, åtminstone om man skulle lita på vad siffrorna sa om Aller som arbetsgivarvarumärke. Då inleddes en resa hon berättar om i veckans avsnitt av Kommunikationspodden. 

Aller Media, grundat 1927, äger idag bland annat fyra kommunikations- och contentbyråer som är samlade inom Ahead Group (Narva, Make Your Mark, OTW och Oculus), e-handelsbolag och även tidskrifterna som de kanske är mest kända för. Femina, Hänt Extra med flera. 

Aller Media visade dåliga siffror när det kom till arbetsgivarvarumärke. Jennie Knutsson fick i uppdrag att vända trenden. 
- Ledningsgruppen var för det första på och ville att jag skulle driva. Samtidigt var det en pedagogisk utmaning för kommunikation är inte en vetenskap på det sättet, där jag kan visa på ett diagram att "här är vi nu och följer vi bara den här formeln så kommer vi lyckas på tre år", men jag hade en känsla och en tanke att det här måste vi bygga, säger Jennie Knutsson.

Hör mer I Kommunikationspodden där hon gästar Max Landergård och Caroline Thunved. 

"När Stenberg ringde ställde jag mig upp"

15 december 2022

El, vatten och wi-fi. Saker konsumenter tar för givna. Hur ska Pia Rosin, kommunikationschef vid Telenor, bidra till att göra erbjudandet relevant? Idag är hon gäst i Kommunikationspodden.

– Utgå inte från vad du själv vill sälja. Utgå från vad andra har nytta av och vill veta. Var lite bjussig, då kommer folk att lyssna på dig. Vi kan bjuda på smarta tjänster och information. Hur man skyddar sig från bovar på nätet, eller vilken standard på wifi man ska ha. Vilka tekniska prylar som drar olika ström i olika sammanhang, sådana saker, säger Pia Rosin.

Lyssna på mer i veckans avsnitt av Kommunikationspodden.

Fredrik Kullberg har kroknat på floskler

2 december 2022

Fredrik Kullberg, journalist på tidningen Chef och författare till boken ”Svensk Floskelordbok - managementjargong, politiska plattityder, värdegrundbabbel” gästar Kommunikationspodden.

Bokaktuelle Fredrik Kullberg har kroknat på floskler, till den grad att han skrivit en hel bok där han listar ord som han tycker speglar tidsandan. Nu är han veckans gäst i Kommunikationspodden, där han gästar programledarna Max Landergård och Caroline Thunved.

Hör hela avsnittet i Kommunikationspodden.

Helena Lyth. Livet som influencer

17 november 2022

Efter 20 år som AD på byrå ville Helena Lyth växla om. Idag driver hon helenalyth.se och är sitt egna mediehus med kanalnärvaro och framträdanden. I Kommunikationspodden berättar hon om hur livet so influencer ser ut.
 
"När jag jobbade på byrå fanns det copy, strateg, planer och man anlitade fotografer och stylister och allt. Jag är ju allt det där. När en kund kommer måste jag kolla budget, tidplan och vad som är unikt med produkten. Det ska vara unikt och jag ska köpa, laga maten, styla, fotografera, så ska jag själv vara med på bilden, och sedan skriva texter och publicera i alla möjliga kanaler och sedan ta hand om alla kommentarer. Jag tror inte folk förstår hur mycket jobb som ligger bakom. De som jobbar såhär, som influencers, är oftast enmansbyråer", säger Helena Lyth.
 
Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden.
 

Johan Eriksson: "Det har aldrig varit så svårt eller så roligt som nu"

4 november 2022

Johan Eriksson, mångfaldig prisvinnare och idag kommunikationschef för konsultbyrån PwC gästar Max Landergård och Caroline Thunved i Kommunikationspodden.

"Området har utvecklats enormt. Tänk bara vad mycket som hänt på 10 år. Mycket brus vilket ger en utmaning men också möjligheterna. Å ena sidan var det enklare förr att nå ut med något internt och alla samlades kring sina lägereldar eller att man PR-mässigt får genomslag om man finns med på Rapport 19.30. Idag finns fler möjligheter men det är svårare eftersom det är ständig konkurrens om uppmärksamheten." 

Lyssna på hela intervjun här.

Johanna Lindell: ”Kommunikatörer har ingen att bolla med”

21 oktober 2022

"Som kommunikatör förväntas du vara en allkonstnär. Du ska vara strateg, producent… Du ska vara expert på alla kanaler. En hel del tycker kanske ”det är väl bara att göra”, bara för att man själv lägger upp bilder på Facebook. Alla kan lägga upp någon rolig grej på Facebook, men att ha hela strategin för en organisations kanal i sociala medier är något helt annat. Många har vardagen att vara ensam som kommunikatör och då har du aldrig någon att bolla med, säger Johanna Lindell." 

Lyssna på hela intervjun här. 

Kristina Stutterheim: ”Även på chefsnivå kan det vara så att man inte förberett sig”

7 oktober 2022

Efter att ha innehaft tjänsten som kommunikationsdirektör vid Systembolaget kommer Kristina Stutterheim byta jobb. Som konsult ska hon rekrytera chefer.
Som gäst i Kommunikationspodden pratar hon förändringsledning och den perfekta arbetsintervjun.

– Jag har rekryterar ganska många genom åren och när man väl sitter där så tycker jag man märker om personen är ”här”, är personen nyfiken, har personen ett intresse. Har man förberett sig? Även på chefsnivå kan det hända att man inte förberett sig, som på frågan om man vad vill utveckla hos sig själv. Det säger mig två saker, antingen att man inte är förberedd eller saknar självkännedom.

Hör allt i veckans avsnitt av Kommunikationspodden.

Per Schlingmann, bokaktuell expert på kommunikation, strategi och framtidsfrågor

23 september 2022

Tillsammans med Kjell A. Nordström har Per Schlingman just släppt boken Momentum som analyserar omvärldshändelsernas påverkan på samhället. Med klimatkris, finanskris och ett pågående krig är det många aspekter att förhålla sig till, som också banat väg för ett nytt sätt för ledningar att se på kommunikation, menar Schlingmann.

- Det är styrelser som diskuterar frågor som tidigare legat hos kommunikationschefer och HR. Där har det skett en stor förskjutning i vad som är företagens konkurrensfaktorer. Där hamnar frågor som kommunikation, talangförsörjning, hur man organiserar sig, den typen av frågor, säger Per Schlingmann.

Hör hela intervjun i veckans avsnitt av Kommunikationspodden där Per gästar Max Landergård och Caroline Thunved.

Helena Salomonsson, kommunikationschef för Socialdemokraterna

8 september 2022

En miljon dörrknackningar, skor, t-shirt och kepsar. Communication by merch ett tema när Helena Salomonsson, kommunikationschef för Socialdemokraterna är veckans gäst i Kommunikationspodden.

– För oss startade allt på kongressen, då Magdalena valdes som partiledare. Det var som var roligt var att se henne som person att alla ser henne som en rättfram, orädd person och de elementet ville vi ha med när vi skulle bygga kommunikationen runt henne. Budskapsmässigt blev det tydligt när vi började jobba med henne att hon hade bestämt sig för tre prioriteringar, bland annat att vända stenar. Det började hon säga i sina första tal, och det tog vi rygg på - det som hon ville säga, säger Helena Samuelsson.

Martin Borgs, Moderaternas kommunikationschef

31 augusti 2022

I dagens avsnitt gästas Kommunikationspodden av Moderaternas och Socialdemokraternas kommunikationschefer Martin Borgs och Helena Salomonson.

Sveriges Kommunikatörers kommunikationspodd - arkiv

Har du missat några poddavsnitt? Här hittar du vårt arkiv.

Är kommunikatören missförstådd med avsikt?

27 september 2019 | Tydligare yrkesbeskrivning, undvik offerkoftan och välkomna granskning. Det var budskapen när Sveriges Kommunikatörer arrangerade ett seminarium om medias rapportering om kommunikatörer på Bokmässan i Göteborg. 

Medverkande:

Erik Lagersten, förändringsdirektör på Västra Götalandsregionen
Stefan Lundin, kommunikationschef för Geely Innovation Centre och PR-rådgivare för Chimney Group
Josefin Ziegler, redaktionschef och ansvarig utgivare SVT nyheter Väst.

Moderator:

Anders Svensson, digital kommunikatör på Simrishamns kommun och driver podden Svensson & Mattisson.

Årets kommunikativa ledare – Christina Nordin

2 september 2019 | Den 28 mars 2019 blev Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket, utsedd till Årets kommunikativa ledare på prisgalan Stora Kommunikatörspriset. Sveriges Kommunikatörers generalsekreterare, Hanna Brogren, besökte Nordin i Jönköping för att diskutera ledarskap och kommunikationens viktiga betydelse i organisationer.

Medverkande:
Christina Nordin, generaldirektör på Jorbruksverket
Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer

Tack till Per Carlsson på Domstolsverket som hjälpte till med inspelningen. 

Forskningen är tydlig – Ledarskap är kommunikation

1 juli 2019 | Nyckeln till framgångsrika organisationer är kommunikation och ledarskap. Sveriges Kommunikatörer bjöd under Almedalsveckan in experter för att diskutera morgondagens kommunikativa ledarskap och vad som krävs av kommunikatörerna.

Medverkande:

Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer
Maria Rosengren, Business Unit Director på Kantar Sifo
Klara Adolphson, Director and Head of Experience delivery på PwC Experience Center
Siri Wikander, Director of People Growth på Scandic Hotels
Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups 

Moderator: Max Landergård

Demokratin hotas – kommunikatörer och medier behöver varandra

2 juli 2019 | Myndigheter, företag och medier – alla värnar på sitt sätt demokratin. Kommunikatörens uppdrag är att vårda förtroende och mediernas att granska att organisationer är värda att förtjäna det. Men hur bemöter vi tillsammans hoten mot en levande demokrati och hur minskar vi polariseringen i samhället?

Medverkande:

Erik Lagersten, kommunikationsdirektör på Västra Götalandsregionen
Viveka Hirdman-Ryrberg, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Investor
Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare på Eskilstuna-Kuriren, Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter
Emanuel Karlsten, journalist
Max Landergård, moderator

Kommunikatören & journalisten - vem leder vem?

10 februari 2019 | Samtalet om relationen mellan kommunikatörer och journalister verkar aldrig att ta slut, men vem leder egentligen vem? I det här avsnittet fördjupar sig Hanna och Unni i relationen och diskuterar bland annat bådas uppgift att hantera desinformation, hur kommunikatörer bidrar till demokratin och på vilket sätt AI och digitalisering kommer att påverka professionernas framtid.

Medverkande:

Unni Jerndal, kommunikationschef på Bankgirot
Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer

Vad gör en kommunikatör stark?

19 november 2018 | Hur ser kommunikatörens roll ut när världen, arbetsplatsen och affärslivet förändras? I det här avsnittet diskuterar Hanna och Unni hur kommunikatören förstärker sin position i organisationen, men även vad kommunikatören har att bidra med som ingen annan har.

Medverkande:

Unni Jerndal, kommunikationschef på Bankgirot
Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer

Kommunikationen under valrörelsen

1 oktober 2018 | Målgrupper, budskap och kanalval – hur kommunicerade partierna under valrörelsen? I det här avsnittet diskuterar Unni Jerndal, kommunikationschef på Bankgirot och Hanna Brogren, Sveriges Kommunikatörers generalsekreterare, valrörelsen ur ett kommunikativt perspektiv.

Medverkande:

Unni Jerndal, kommunikationschef på Bankgirot
Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer

Varumärket, kommunikatören och etiken | Sveriges Kommunikatörer i Almedalen

3 juli 2018 | Kommunikatörens ansvar är att stärka varumärket. Det representerar allt större värden hos både företag och organisationer. När tilliten sjunker i samhället är det svårt att vinna förtroende hos kunder, omvärld, investerare och anställda. Hur påverkas kommunikatören och hur vägleder etiken?

Medverkande:

Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio
Charlie Stjernberg, krishanteringsexpert, Prime PR
Sara Paulsson, ansvarig samhällsrelationer, IKEA Group
Per Mossberg, ordförande, Sveriges Kommunikatörer

Moderator:

Max Landergård

AI och digitalisering kräver ny kommunikation | Sveriges Kommunikatörer i Almedalen

2 juli 2018 | När det som kallas den fjärde industriella revolutionen gör sitt intåg omstöper det affärsmodeller och sättet att arbeta i många branscher. Vilka värderingar är viktiga att förmedla och hur påverkar det kommunikationen? Hur påverkas samhället, företagen och människorna?

Medverkande:

Åsa Jamal, kommunikationschef, Telia Sverige
Olof Hernell, digitaliseringschef, EQT
Margareta Steinsvik, futurist och företagsledare, Bulls Press Group
Jan Artem Henriksson, medgrundare, SelfLeaders och Valuesmatch
Hanna Brogren, generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer

Moderator:

Max Landergård

Michael Wahlgren | Kommunikatörens nya roll

15 januari 2018 | Sökordsoptimering sägs vara vägen till vårt medvetande. Pineberrys grundare Michael Wahlgren berättar varför, hur och när sökordsoptimering fungerar och förklarar hur du kan få ditt företag att tjäna pengar på att skriva rätt copy. 

Gäst:
Michael Wahlgren

Programledare:
Max Landergård.

Livesnack – Nyårskarameller 2017 | Kommunikatörens nya roll

7 december 2017 | Vad utmärker kommunikationsåret 2017? Vilka trender såg vi och vilka var de hetaste snackisarna? Vilka kampanjer fick störst genomslag och varför? Sveriges Kommunikatörer sammanfattar 2017, och trendspanar inför 2018.

Medverkande:

Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts
Maria Nilsson, grundare och vd för Credicon
Jesper Åström, digital taktiker på For Sure Agency

Moderator: Max Landergård.

Tommie Cau om gigekonomi | Kommunikatörens nya roll

6 november 2017 | Att få jobba med vad du vill, med vem du vill, hur mycket du vill - och när du vill. Det låter som en dröm. Är gigekonomi framtidens sätt att arbeta? De tror i alla fall kommunikations- och HR-konsulten Tommie Cau, som själv har giggat i tolv år.

– Nu finns det efterfrågan och då kan du jobba med vad du vill, säger han. Men passar det alla?

Programledare: Max Landergård.

Ett år innan valet 2018 | Livesnack

4 juli 2017 | Hur kommer riksdagspartiernas kommunikation att se ut inför valet 2018? Toppkommunikatörer från samtliga riksdagspartier diskuterar kommunikationsstrategi, kriskommunikation och kanalval. Moderator: Max Landergård.

Medverkande

  • Vänsterpartiet – Marie Antman, kommunikationschef
  • Socialdemokraterna – Juan-Pablo Roa, biträdande kommunikationschef
  • Miljöpartiet de gröna – Henrik Svensson Karlsson, kommunikationschef
  • Centerpartiet – Jessica Bissmark, presschef
  • Liberalerna – Tanja Tabrizian Selfors, kommunikationschef
  • Kristdemokraterna – Mia Widell, kommunikationschef
  • Moderaterna – Mattias Thorsson, kommunikationschef, Moderaterna Stockholms stad och län
  • Sverigedemokraterna – Joakim Wallerstein, kommunikationschef

Vi utan dem – är kärlekssagan mellan journalister och kommunikatörer slut? | Almedalsveckan 2017

4 juli 2017 | Kommunikatörerna blir fler. Journalisterna färre. Numera kan kommunikatörer nå̊ sina målgrupper utanför traditionella medier. Hur påverkar det hur journalister jobbar? Blir effekten av kommunikationen bättre om man publicerar allt content på̊ sociala medier, utan en trovärdig distributör i ryggen?

Medverkande

  • Thomas Mattsson, chefredaktör, Expressen
  • Per Ljungberg, kommunikationschef, PostNord Sverige
  • Moa Kärnstrand, journalist
  • Cecilia Schön Jansson, vd, Sveriges Kommunikatörer
  • Max Landergård, moderator

Falska nyheter – så behåller du trovärdigheten i ett brusigt medielandskap | Almedalsveckan 2017

3 juli 2017 | Många medieanvändare tvivlar på̊ uppgifter i media just nu. Hur blir din organisation riktigt trovärdig? Hur får man medborgare och konsumenter att bli källkritiska? Hur hanterar kommunikatorers desinformation – samt vänder den till sin fördel?

Medverkande

  • Jan Helin, programdirektör, SVT
  • Annika Rembe, generaldirektör, Svenska institutet 
  • Fredrik Bengtsson, tf kommunikationschef, Migrationsverket
  • Anna Erman, head of Marketing & Corporate Communications, Danske Bank Sverige
  • Max Landergård, moderator 

Marita Wengelin | Kommunikatörens nya roll

16 juni 2017 | Bekanta dig med Marita Wengelin, Head of PR på Max Hamburgare, som bland annat pratar om hur värderingar som ledstjärna kan stärka företag, vikten av att hjälpa människor nå sin fulla potential och Greenfamiljen – Max Hamburgares framgångsrikaste produktlansering någonsin. Programledare: Max Landergård.

Henric Byström | Kommunikatörens nya roll

24 maj 2017 | I Sveriges Kommunikatörers senaste poddavsnitt berättar Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg, om sina erfarenheter av innovativ kommunikation. Han menar att om idén på skissbordet ger lite magont, så har du satt grogrunden till en innovativ idé. Men det gäller också att förankra kommunikationsinsatserna både internt och externt – så att varumärkets röda tråd inte brister. Programledare: Max Landergård.

Emma Stjernlöf | Kommunikatörens nya roll

26 april 2017 | Möt Emma Stjernlöf, nordisk varumärkeschef för Adidas och tidigare kommunikationschef för Google i Sverige. I det fjärde avsnittet av Kommunikatörens nya roll betonar hon förmågan att kunna anpassa sig till förändring som en av de mest avgörande beståndsdelarna i Adidas kommunikation. Programledare: Max Landergård.. Programledare: Max Landergård.

Farida Al-Abani, Charlie Eriksson & Sophie Lokko | Kommunikatörens nya roll

20 mars 2017 | Vad tror unga kommunikatörer om yrkets framtid? Möt Farida, Charlie och Sophie som är nominerade i kategorin "Årets unga talang" på Stora Kommunikatörspriset. Programledare: Max Landergård.

Mark Vadasz | Kommunikatörens nya roll

20 februari 2017 | Andra avsnittet av podcastserien Kommunikatörens nya roll. Mark Vadasz, kommunikationschef på Säkerhetspolisen, berättar om en säkerhetstjänst som blivit mer öppen, värdet av kreativitet och om varför kommunikatören måste vara en punkare i själen. Programledare: Max Landergård.

Joseph Borenstein & Linnea Rinäs | Kommunikatörens nya roll

23 januari 2017 | Säsongspremiär av Sveriges Kommunikatörers podd. Den nya säsongen handlar om Kommunikatörens nya roll. Första avsnittet gästas av Linnea Rinäs, PR-konsult på Cohn & Wolfe och Joseph Borenstein, presschef på Trygg-Hansa, som tillsammans blev juniorvärldsmästare i PR när de vann guld i Cannes Young Lions 2015.

Digitalt varumärke | Sveriges Kommunikatörer i Almedalen

18 augusti 2016 |  Hur skapar du samhällsengagemang med digital kommunikation? Idag bygger allt fler företag och organisationer sitt varumärke digitalt för att engagera och beröra. Under Almedalsveckan 2016 arrangerade Sveriges Kommunikatörer ett seminarium om att bygga digitala varumärken. I panelen deltog Marcela Sylvander, kommunikationsdirektör på Försvarsmakten, Silvia Ernhagen, marknadschef på Bris, Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör på SVT, och Sedir Ajeenah, copywriter på Garbergs. Max Landergård modererade samtalet.

Kriskommunikation | Sveriges Kommunikatörer i Almedalen

11 augusti 2016 |  Öppenhet, tydlighet och snabbhet är det viktigaste att tänka på i krissituationer. Men vem ska säga vad, när och på vilket sätt? Under Almedalsveckan 2016 arrangerade Sveriges Kommunikatörer ett seminarium om kriskommunikation. Deltog gjorde Marcus Thomasfolk från Volkswagen Sverige, Carola Määttä från Försäkringskassan och Cecilia Schön Jansson från Sveriges Kommunikatörer. Max Landergård modererade samtalet.

Cecilia Sjöholm | Mina Misstag

7 april 2016 | Vad gör du när en granskande reporter knackar på dörren? Cecilia Sjöholm är kommunikationsdirektör på Oatly. I det senaste avsnittet av podden Mina Misstag berättar hon om de gånger då det inte riktigt gick som planerat.

Henrik Axelsson | Mina Misstag

4 februari 2016 | Har du någonsin tagit ett beslut som du i efterhand önskar att du hade förankrat mer? Då är du inte ensam. Henrik Axelsson har en rik flora av olika jobb i sin karriär. Idag är han kommunikationsansvarig på Stora Enso Hylte Bruk. I Mina Misstag berättar han om några misslyckanden han varit med om, och vad han har lärt sig av dem.

Charlotta Wikström | Mina Misstag

11 december 2015 | Vad händer när man blir för bossig? Hur ges feedback på bästa sätt och vad händer när ledningen upptäcker att man sagt fel i en av Sveriges största tidningar? Med marknads- och kommunikationsdirektörstitlar hos några av de största varumärkena i Sverige har Charlotta Wikström hunnit med mer än vad många gör på en livstid. I Mina Misstag ger hon en öppenhjärtig intervju och bjuder på många insikter.

Roger Strandahl | Mina Misstag

12 november 2015 | Hur gör du om du lovat dina kunder något som du senare inser kommer vara omöjligt att hålla? Roger Strandahl, Head of Corporate Communications på energibolaget Eon, var informatör när stormen Gudrun gjorde 250 000 hushåll strömlösa. I Sveriges Kommunikatörers podd Mina Misstag berättar han om de tillfällen då det inte gick som planerat.

Helga Baagøe | Mina Misstag

15 oktober 2015 | Vad gör du när du råkar skicka ut en release innan ett officiellt styrelsebeslut har tagits? Helga Baagøe har varit kommunikationsdirektör på SJ och SVT och har lång erfarenhet av att jobba med kriskommunikation. I Mina Misstag berättar hon om de tillfällen då det inte gick som planerat. Hon delar även med sig av en stor personlig kris och hur den påverkat hennes ledarskap.