Vi, framtiden och internet - 5 spaningar från Internetdagarna 2021

Den 21-22 november ägde den digitala konferensen Internetdagarna rum, ett årligt event arrangerat av Internetstiftelsen. Föredragen gav både kunskap om internet idag och digitaliseringens påverkan på individ och samhälle. Här är fem trendspaningar om framtidens kommunikation.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Bild på en laptop

1. Sociala medier som politisk manipulation

Keynote-talaren och nobelpristagaren Maria Ressa delade med sig av sina personliga insikter om hur sociala medier används för att manipulera oss politiskt. Ressa driver den oberoende nyhetssajten Rappler i Filippinerna, och har bland annat undersökt hur den Filippinska regeringen och dess anhängare använder sociala medier för att attackera meningsmotståndare och sprida desinformation. I sin keynote uppmanar hon oss i Sverige att vara försiktiga trots vår stabila demokrati, eftersom även vi är måltavlor för politisk manipulation. Som kommunikatör är det viktigt att vara medveten om baksidorna med sociala medier. 

 

2. Framtidens lärande blir lustfyllt genom ‘edutainment’

Hur skapar man ett lust för lärande i dagens digitaliserade värld - både för barn och vuxna? Tekniska muséet trendspanade tillsammans med Kairos Future kring hur vi kommer att lära oss bäst i framtiden. Begreppet ‘edutainment’ är, som det låter, en kombination av lärande (education) och underhållning (entertainment). Det används egentligen för att sätta ord på hur vi människor i alla tider har lärt oss saker. Vi kan se fabler eller folktro som ‘edutainment’, där spännande berättelser används som sedelärande exempel. 

Framtidens edutainment handlar om en medveten kombination som har sin kärna i kunskap och utbildning men med ett motiverande utförande. För att skapa ett lustfyllt lärande uppmanas kommunikatörer på olika organisationer att samarbeta med varandra för att förvalta intressen, skapa wow-ögonblick och meningsfulla upplevelser.

 

3. Den digitala kompetensen är ett livslångt lärande

Ulli Samuelsson är filosofie doktor, utbildningschef och lektor i pedagogik vid Högskolan i Jönköping. Under sitt anförande på Internetdagarna berättade hon om digital kompetens och det digitala landskapet som något i ständig utveckling. Det är något du som kommunikatör måste förhålla dig till och utvecklas tillsammans med. Vi måste kunna släppa invanda mönster för att gå vidare. Samuelsson poängterade också vikten av att vara inkluderande i sin digitala kommunikation - det är inte bara användarna som ska lära sig, utan också organisationerna. Som kommunikatör blir det extra viktigt att fråga dig själv vad som krävs för att bli digitalt inkluderad idag, särskilt om du arbetar med samhällstjänster. 

 

4. Malmö Stad i framkant när det kommer till digitalisering

Ett inspirerande exempel på hur du kan uppmuntra till digitalisering i din organisation kommer från Malmö Stad, som insåg att passivitet bromsade digitaliseringsprocessen och som därför behövde hacka sin kultur. Bland annat satte de upp en utställning där varje avdelning fick möjlighet att visa upp konkret hur de hade jobbat med digitala lösningar. 

Ett annat spännande exempel är deras digitala café, som syftar till att motverka att medarbetare går till en expert för att fråga om lösningar på digitala problem. På det digitala cafét kan anställda samlas för att fråga varandra istället - på så sätt bygger de en kultur baserad på beteendeförändring.

 

5. Gör er redo för Metaverse

Ett höjdpunkt på Internetdagarna var den provokativa presentationen från framtidsspanaren Amy Webb. Hon pratade om vikten av att som organisation vara beredd på radikal teknologisk förändring i samhället. Hon exemplifierade detta med Facebooks nya projekt Metaverse, en syntetisk verklighet som bara existerar på internet. 

Som kommunikatör kan du redan nu börja fundera på hur du och din organisation ska förhålla er till Metaverse och andra revolutionerade tekniska framsteg i hur vi kommunicerar - genom att blunda för förändring ökar risken för att din organisation kommer att halka efter. Webb har besökt Sverige vid flertalet tillfällen, och upplever att jantelagen bromsar innovativt tänkande. Genom att inte våga ta risker eller ta tag i problem menar hon att risken blir allt större för en mer dystopisk teknisk utveckling.