Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Sveriges Kommunikatörer i Almedalen 2024!

Sveriges Kommunikatörer erbjuder fyra högaktuella seminarier under årets Almedalsvecka för dig som vill fördjupa dina kunskaper inom kommunikationsområdet och utöka ditt nätverk. Dessa seminarier är noggrant utformade för att belysa kommunikationens avgörande roll och visa hur kommunikatörer kan anpassa sig och växa i takt med den teknologiska utvecklingen och förändringarna på framtidens arbetsmarknad.

En vybild på Visby.

Syftet med Sveriges Kommunikatörers deltagande på Almedalen är att lyfta fram kommunikationens betydelse i dagens samhälle och erbjuda de verktyg och insikter som krävs för att navigera i en snabbt föränderlig värld. Under dessa seminarier kommer deltagarna att få möjlighet att lära sig av branschledare och experter, delta i diskussioner om framtidens utmaningar och möjligheter, samt knyta värdefulla kontakter som kan främja deras karriärutveckling.

– Kommunikation är en grundpelare för en framgångsrik verksamhet. Vi ser fram emot att belysa dess betydelse och möta branschkollegor för att diskutera framtiden och utvecklingen inom vårt område. Vi lovar engagerande och inspirerande samtal, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer. 

Onsdag 26 juni 2024

Kan AI urholka vår demokrati?

08:00 - 08:45

AI-revolutionen förändrar vårt sätt att kommunicera och har en enorm påverkan på vårt dagliga liv. Denna teknologiska utveckling medför både möjligheter och utmaningar. Hur påverkar det vår vardag? Kan AI urholka vår demokrati genom att manipulera information och påverka åsiktsbildning?

Utökad information om evenemanget:

Vi bjuder in till en insiktsfull och innehållsrik AI-frukost där vi tillsammans utforskar dessa frågor. Under frukosten kommer ni att få ta del av flera olika perspektiv och infallsvinklar på vilken effekt AI har på samhället. Expertföreläsare och branschledare delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper om hur AI förändrar kommunikationslandskapet. Samtalen äger rum på en vacker innergård där ni samtidigt kan njuta av en frukostmacka. Detta är ett utmärkt tillfälle att nätverka samtidigt som vi tillsammans fördjupar oss i en av de mest aktuella och betydelsefulla samhällsfrågorna idag. Vi ser fram emot att välkomna er till en morgon fylld av lärorika samtal och nya insikter.

Medverkande:

Maria Marteleur, Moderator, Storstad AB

Louise Barnekow, vd, Mynewsdesk

Karin Zingmark, författare, rådgivare och talare samt tidigare chef för Microsoft Sverige

Olle Zachrison, chef AI och nyhetsstrategi, Sveriges Radio

Carl Heath, senior forskare och fokusledare för området digital resiliens, RISE

Hanna Öster, kommunikations- och marknadschef, Sveriges Kommunikatörer

Ta del av mer information här!

Journalister vs kommunikatörer – antagonister eller ett gemensamt uppdrag?

09:00 - 09:45

Är kommunikatörer hårdnackade gatekeepers som kontrollerar informationsflödet? Är journalister klickskapande junkies som jagar sensationella nyheter? I seminariet undersöker vi om kommunikatörer och journalister är antagonister eller har ett delat demokratiskt ansvar.

Utökad information om evenemanget:

Trots de många gemensamma nämnarna mellan journalister och kommunikatörer finns det tydliga skillnader i deras uppdrag och arbetsmetoder. Under detta evenemang kommer vi att utforska dessa skillnader och likheter, samt diskutera hur ett effektivt samarbete kan se ut. Vi kommer att få insikter från erfarna yrkesverksamma inom båda fälten som delar med sig av sina perspektiv och erfarenheter. Syftet är att skapa en förståelse för hur journalister och kommunikatörer kan samverka på bästa sätt för att stärka demokratin och säkerställa att allmänheten får tillgång till korrekt och relevant information.

Medverkande:

Maria Marteleur, moderator, Storstad AB

Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups, ordförande för Sveriges Kommunikatörer

Claes Bertilson, presschef, Sveriges Radio

Torbjörn Sjöström, vd, Novus

Gunilla Hjalmarson, presschef, SSAB

Alicia Price, reporter, Resumé

Ta del av mer information här!

Har vi råd med färre kommunikatörer?

10:00 - 10:45

Debatten om antalet kommunikatörer är både högljudd och högaktuell med regeringens ambition att effektivisera offentlig sektor. Finns det för många kommunikatörer? Vad får professionell kommunikation kosta – och vad kostar det samhället att inte kommunicera?

Utökad information om evenemanget:

Kritiker menar att det finns för många kommunikatörer, medan förespråkare hävdar att professionell kommunikation är avgörande för att nå ut med viktig information till medborgarna. Vi bjuder in till ett engagerande seminarium där vi tar upp dessa frågor och undersöker kommunikationens roll i ett samhälle som ständigt förändras. Finns det en gräns för hur mycket, eller hur lite, vi kan och bör kommunicera?

Medverkande:

Max Landergård, moderator, Storstad AB

Jesper Falkheimer, fil. dr och professor i strategisk kommunikation, Lunds universitet

Robin Tuorda, head of sales, rek.ai

Caroline Thunved, vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer

Thomas Hansen, kommunikationsdirektör, Umeå kommun

Erik Bengtzboe, chefsekonom, Skattebetalarna

Ta del av mer information här!

Hur kan kommunikation skapa beteendeförändringar för en hållbar framtid?

12:00 - 12:45

Hur kan kommunikation bidra till att skapa beteendeförändringar som påskyndar klimatomställningen? Vad är kommunikationens ansvar för att spegla och påverka världen omkring oss, och hur kan vi som bransch ta större socialt ansvar och skapa verklig effekt?

Utökad information om evenemanget:

Välkommen till ett lunchseminarium om kommunikation som förändrar. CommToAct, som är ett branschgemensamt initiativ av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige, Sveriges Mediebyråer, Swedma och Sveriges Kommunikatörer, syftar till att förena marknadsförare och kommunikatörer i arbetet för en hållbar framtid. CommToAct består av två huvuddelar – People och Planet – där vårt mål är att tillsammans med våra medlemmar bidra till FNs globala hållbarhetsmål. Vi avslutar seminariet med caset "Hur fula gräsmattor skapade hållbar handling”. Med emotionell kommunikation har Region Gotland och byrån Differ Agency gjort Gotlands gräsmattor brunare och fulare. Hållbara beteenden behöver inte vara synonyma med något tråkigt eller svårt, tvärtom. Detta visar Region Gotland med tävlingarna ”Gotlands fulaste gräsmatta” och “The World’s Ugliest Lawn”. Kommunikation har spelat en avgörande roll för att ändra beteenden och därmed påskynda den hållbara omställningen.

Medverkande:

Kenneth Danielsson, vd, IAB

Linda Nilsson, vd, Komm

Caroline Thunved, vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer

Annette Tannerfeldt, vd, Swedma

Hanna Riberdahl, vd, Sveriges Annonsörer

Mimmi Gibson, biträdande enhetschef, Region Gotland

Johan Gustafsson, art director & partner, Differ Agency

Ta del av mer information här!