Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Michaels tips: så blir du en riktigt vass beställare

Hur beställer man egentligen rätt digital marknadsföring? För att bli en vass beställare är det viktigt att kunna sätta och följa upp mätbara mål samt ha tillgång till resurser och rätt kompetens. Pineberrys grundare Michael Wahlgren tipsar här om hur du gör för att beställa smartare och mer kostnadseffektiv digital marknadsföring.

Michael Wahlgren grundare Pineberry, bli en bättre beställare av digitala tjänster

Digital marknadsföring är ett brett fält som innefattar många olika discipliner: från sociala medier och annonsering till SEO och innehållsproduktion. För organisationer är det inte alltid helt lätt att hitta balansen mellan att lägga ut arbetet externt eller internt. Michael Wahlgren, grundare av Pineberry, menar att det inte finns något rätt svar på frågan – utan att det varierar från fall till fall. 

 

– Det varierar mellan organisationer och beror på storlek. Fördelarna med inhouse är att du får ett ännu mer långsiktigt tänk kring den digitala marknadsföringen. Om ni är en större kommunikationsavdelning så kan det vara en jättebra grej att satsa på att köra inhouse. Teoretiskt sett finns det också kostnadsfördelar, men måste inte vara så. Rent kostnadsmässigt måste det finnas ganska mycket att göra för en person med specialistkompetens inom marknadsföring. Om du inte behöver kompetensen på plats på heltid så kanske det är bättre att gå externt. 

 

Om du ska anställa personal som arbetar med digital marknadsföring gäller det att också ha ambitionen att vilja bli riktigt bra inom dessa områden, menar Michael. Digital marknadsföring består av många olika discipliner, vilket gör att det kan bli svårt att anställa tillräckligt spetsig kompetens.

 

– Det är inte rimligt att tro att man ska bli bäst på allt inom området för digital marknadsföring. Fundera istället på vad just din organisation klarar av att vara bäst på, och om det finns andra saker ni kan lägga ut externt. 

 

När organisationer väljer att axla hela området inom digital marknadsföring utan tillräckliga resurser blir ofta konsekvensen att man istället skapar orimliga yrkesroller. Michael menar att det är en sak att vilja arbeta brett, men att en person inte kan förväntas kunna alla discipliner inom marknadsföring.

 

– Det är väldigt problematiskt och bottnar i okunskap. Att en person ska kunna allt är en orimlig kravbild, speciellt om organisationen har en ambition att skapa bra marknadsföring. Dessutom är det väldigt tufft att ha en sådan roll. En person som är superduktig på SEO behöver inte vara samma person som är superduktig på Instagram. 

 

Michaels tips: så blir du en riktigt vass beställare

 

Michael menar att det finns en del vanliga misstag när det kommer till beställning av digital marknadsföring. I sin erfarenhet av att arbeta på byrå upplever han att de bästa resultaten nås genom ordentlig målsättning, resursplanering och kunskap.

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

Artikeln innehåller också:

  • 4 tips på hur du blir en vassare beställare av digital marknadsföring

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem