Digitala verktyg demokratiserar lärandet
Det digitala lärandet är här för att stanna, men det kan innebära läskiga omställningar för både arrangörer och deltagare. Kan man skapa kvalité och engagemang i lärande på distans?
EvaHanna Wittrin, utbildningschef på Sveriges Kommunikatörer, menar att hon sett både kursdeltagare och föreläsare växa i och med att de växlat över till distansutbildningar, trots initial oro.
– Det blir inte alltid samma sak, ibland blir det bättre!
Vad har varit den största tveksamheten från kursdeltagare?
– Det finns en osäkerhet dels i att få till tekniken, men också huruvida det är lika effektivt att lära sig via nätet. Där har vi på Sveriges Kommunikatörer arbetat tätt med kursledarna för att skapa engagerande moment och utveckla en miljö som bjuder in deltagarna. Ett bra exempel är de digitala grupprummen som skapar dynamik i kursen. Vi ser till att alla har länk och checklista i god tid innan för att man ska kunna testa sin teknik och känna sig hemma. Samtidigt är det imponerande att se vilka proffs kursledarna är när det kommer till pedagogik och på att skapa en inbjudande och avspänd miljö, såväl på distans som fysiskt.
Vad krävs av deltagarna för att lärandet ska bli bra?
– Behandla det som vilken kurs som helst. Det är lockande att tänka att man ska krypa upp i soffan och titta på en film. Våra kurser är väldigt interaktiva och det krävs att du är engagerad, precis som vid en fysisk kurs. Är du det kommer du att få med dig en massa ny kompetens på kort tid.
Kommer utbildningar återgå till de fysiska kurserna när pandemin är över?
– Redan innan pandemin hade vi börjat skapa digitala utbildningar för att vi såg en efterfrågan och tydliga fördelar med det. Vi har medlemmar i hela landet och att delta på distans gör det så mycket enklare för många. Nu slipper våra deltagare resa och kanske bo på hotell när de ska gå en kurs. Vi har fortfarande ett begränsat antal deltagare på kurserna och flera skapar kontakt även utanför kursen precis som vid en fysisk kurs. Vi ser också en väldigt stor efterfrågan på digitala medlemsmöten och seminarier där vi idag kan ha hundratals deltagare istället för 20-50 i ett fysiskt möte.
Hur går det att ha distanskurserna?
– Sedan i våras har vi fått mycket positiv respons från deltagare som uppskattar att vi skapat fler distanskurser. Vi har också sett en stark efterfrågan på våra on demand-kurser där deltagaren fritt lägger upp studietiden. Det är tydligt att vi nu når kommunikatörer i hela Sverige som begränsats på grund av geografi, ekonomi eller tid. Det digitala lärandet är demokratiskt, och det är en självklar del av framtiden.