Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

4 fantastiska exempel på VR-och AR-kampanjer att inspireras av i din kommunikation

IKEA, Volvo och The New York Times – detta är några av de företag som med framgång använt sig av VR och AR i sin marknadsföring. Här är 4 kampanjer som exemplifierar hur VR och AR-teknik kan användas för att erbjuda användaren en fulländad upplevelse av produkter, tjänster och berättelser.

Vad är skillnaden mellan AR och VR? 

Virtual reality (VR), eller virtuell verklighet, låter dig uppleva något utan att ens lämna ditt eget hem. Här är hela miljön virtuell, där du med teknikens hjälp exempelvis kan befinna dig i ett annat land eller på öppet hav. 

Augumented reality (AR), eller förstorad verklighet, låter dig uppleva en simulering av element som läggs på din faktiska syn och skapar en sammansatt vy bestående av både verklighet och virtuella element.

 

IKEA: IKEA Place

Redan år 2017 lanserade IKEA den AR-baserade appen IKEA Place som tillåter användare att virtuellt placera 3D-modeller av deras inventarier och möbler i sina egna hem.

 

Genom att använda skalenliga modeller kan användare bättre visualisera hur en specifik möbel skulle passa in och kännas i deras hem. Appen använder telefonens kamera för att hjälpa kunder att experimentera och välja rätt delar för sitt hem baserat på passform, design och funktionalitet. 

Kvinnojouren Huddinge: #TAMANSVAR

Kvinnojouren Huddinge lanserade år 2020 VR-filmen Du kan i alla fall ta av dig glasögonen som en del av kampanjen #TAMANSVAR. Filmen visades för lokala politiker under Huddingedagen, där tittaren med hjälp av VR-glasögon fick uppleva en vardag ett våldsamt hem - genom barnets ögon. 

 

Kampanjen nominerades till Stora Kommunikationspriset år 2022 i kategorin Bästa digitala kommunikation. Filmen utnyttjar den immersiva kraften i VR, där tittaren får en verklighetstrogen upplevelse som engagerar och väcker starka känslor.

GSK: Migraine Experience

VR-teknik används inte bara för att simulera äventyr - den används också för att utbilda tittaren. Läkemedelsföretaget GSK skapade år 2016 en virtuell verklighetssimulator som ger tittaren insikt i hur det är att uppleva migrän, och hur tillståndet skiljer sig från normal huvudvärk. Upplevelsen inkluderar inte smärta, men den simulerar de visuella symptomen som kommer med migrän, såsom auror och ljuskänslighet.

 

The New York Times – The Displaced

Krig har drivit bort 30 miljoner barn från sina hem. År 2015 beskrev New York Times delade tragiska krigsberättelser i en uppslukande VR-dokumentär som var tillgänglig att ladda ner för prenumeranter. Filmen visade på krigets förödande effekter, samtidigt som tittaren placerades i berättelsens hjärta.