Kommunikationsakuten
Under en månad träffar du andra med liknande utmaningar för att diskutera och reflektera både frågeställningen och hur du kan komma vidare.
Kommunikationsakuten startar upp regelbundet, varje omgång har ett specifikt tema och du kan hoppa på de teman som intresserar dig, du förbinder dig inte till att vara med vid mer än ett tema men du är givetvis välkommen att vara med så ofta du vill.
Upplägg
Gruppen ses digitalt två gånger under en månad och mellan gångerna kan du jobba vidare med din utmaning. Ofta inleds den första träffen med en gäst som berättar hur hen har jobbat med eller ser på temat. Välj datum för aktuellt tema i anmälningsformuläret, se datum nedan.
Kommunikationsakuten leds av Anne-Catherine Worth som har lång erfarenhet som kommunikationschef både inom näringslivet och inom myndigheter. Till vardags är hon kommunikationschef på Post- och telestyrelsen.
Kommande teman (du väljer datum för aktuellt tema i anmälningsformuläret):
Hur får jag ledningen att lyssna?
Tillfällen: datum kommuniceras inom kort!
För att kommunikation ska göra verklig nytta är det viktigt att veta hur ledningen resonerar och att få insikt i tankarna bakom planer och strategier. Men hur gör man om man inte får access till ledningen och inte kan visa på nyttan med kommunikationen eller får chansen att stötta. Tillsammans hittar vi vägar för att få bättre inblick i ledningens arbete samt metoder för att få den att ta hjälp av kommunikatören i sitt arbete.
Hur får jag stopp på tyckandet?
Tillfällen: 25 oktober kl 11.30-13 och 8 november kl 12-13
Att jobba som kommunikatör kräver mycket skinn på näsan. Till skillnad från de flesta andra professioner uppfattas det som att det är fritt att tycka till om kommunikatörens arbete. Många tycker att de är tillräckligt kompetenta för att lägga upp sin egen kommunikation. Men var ska en dra gränsen och hör gör en det? Den här omgången är för dig som vill öka den interna förståelsen och respekten för kommunikation som verktyg och en metod för att stötta verksamheten.
Hur hanterar jag höga förväntningar men dåliga förutsättningar?
Tillfällen: 22 november kl 11.30-13 och 6 december kl 12-13
Vad gör en när förväntningarna på kommunikationsavdelningen är höga men förutsättningarna är dåliga? Ibland är ansvarsområdet stort men antalet kommunikatörer få och budgeten liten. Hur får en chefen att förstå att förutsättningarna är dåliga, att det inte finns tid att fokusera och än mindre att utveckla verksamheten efter omvärlden? Vi tittar på möjliga vägar för att få rimligare förväntningar, eller bättre förutsättningar.