Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Mät effekten av din kommunikation

Få både kunskap och praktisk övning i att följa upp effekten av kommunikation med hjälp av mätning och dataanalys! Kursen passar dig som har en operativ roll som kommunikatör eller marknadsförare.
Vit man med kort mellanblont hår och glasögon sitter framför en tavla med färgglada postits.

Introduktion och beskrivning

Behovet av att mäta och följa upp effekten av kommunikation blir bara större och större. Många verksamheter har tillgång till stora mängder data, men få
medarbetare har rätt kunskap och verktyg för att analysera och skapa relevanta insikter som går att agera på.

I den här kursen lär du dig att utvärdera effekten av kommunikation genom att sätta upp en mätplan med relevanta nyckeltal, samt rutiner för rapportering och dataanalys. Är du redo att ta på dig ledartröjan i förändringen till ett datadrivet arbetssätt och börja mäta, analysera och agera på resultatet av er kommunikation? Då är den här kursen för dig!

Välj datum

Du kommer att lära dig

  • Att sätta upp en mätplan för att följa upp effekten av kommunikation
  • Att definiera nyckeltal, förstå vad de innebär och när de används
  • Att följa mottagarens resa för att identifiera konverterinspunkter
  • Att skapa rutiner för rapportering och analys
  • Att analysera data för att komma till insikt och handling
  • Ett datadrivet arbetssätt i praktiken

Kursledare

Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet och som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.

Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är medgrundare till Maniola Studios.

För vem passar distanskursen

Kursen passar dig som jobbar i en operativ roll som marknadsförare eller
kommunikatör och vill bli bättre på att följa upp och analysera resultatet av
kommunikationsprojekt och insatser. Innehållet passar både för dig som arbetar inom offentlig och privat verksamhet.

Fokus ligger främst på digital mätning, men processen för dataanalys är applicerbar på alla typer av data.

Vad behöver du?

Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Kontakta EvaHanna Wittrin eller läs mer här.

En person som skriver på en laptop.

När-du-vill eller som distanskurs!

Mät effekten av din kommunikation kan du välja att gå i formatet när-du-vill eller som distanskurs. Om du väljer formatet när-du-vill har du tillgång till kursen fyra veckor efter köp. Du kan gå kursen när du vill, var du vill och helt i din egen takt. Om du väljer att gå kursen som distanskurs kommer den att synas under Mina sidor efter kursbokning. Du klickar sedan på distanskursens namn för att komma till Learnster. 

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig