Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Kommunicera hållbarhet

Hur kommunicera du hållbarhet på ett trovärdigt, transparent och relevant sätt? Som kommunikatör handlar det om att vara involverad och insatt i hållbarhetsarbetet för att kunna ta fram och kommunicera det som är relevant och engagerande för er målgrupp. Hållbarhetsarbete ska vara en självklar del i en verksamhet och det ska vara kopplat till de sociala, ekonomiska och miljömässiga aspekterna genom de globala målen..
Fyra händer håller tillsammans lite jord med en grön stjälk i.

Introduktion och beskrivning

För att kommunicera hållbarhet bör organisationen ha en hållbarhetsstrategi att utgå ifrån. Det är flera delar som ska flätas samman och att bara kommunicera ”vi är hållbara” blir för platt, därför behöver du förstå hållbarhetsarbetet i din verksamhet. Verksamheten behöver dessutom utveckla sitt hållbarhetsarbete löpande och över tid. Ibland kan kommunikationen hamna på fel nivå, bli vilseledande eller intetsägande. Eller så uteblir kommunikationen kring hållbarhet och det kan drabba företaget negativt. 

Som kommunikatör bör du vara insatt i hållbarhetsarbetet och förstå hur det ska integreras i affären samt kunna se kopplingen till de globala målen. Annars riskerar du att förenkla eller överdriva din verksamhets hållbarhetsarbete. Att stärka varumärket, dela relevant innehåll och skapa engagemang via hållbarhetskommunikationen är en målsättning. Kommunikationen kring hållbarhet ska vara en naturlig förlängning av verksamhetens aktiviteter och initiativ.


I den här kursen går vi igenom grunderna kring hållbarhet och hur du skapar den bästa kommunikationen. Vi varvar föreläsning och teori med praktiska övningar enskilt och i grupp. Du får ta del av processen för att bearbeta och skapa hållbarhetskommunikation.

 

Du kommer att lära dig

  • Grunderna i hållbarhet och de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030
  • Grunderna i ett hållbarhetsarbete kopplat till affär, kommunikation och organisation
  • Begrepp och ramverk att ha koll på
  • Hur du formar och paketerar hållbarhetsbudskap gentemot er målgrupp
  • Tips på hur ni bäst arbetar löpande med hållbarhetskommunikation – planering och arbetssätt

Kursledare

Maria Westman - Mångårig erfarenhet inom marknadsföring, kommunikation, affärsutveckling och organisationsutveckling. Maria är grundare av och strategisk rådgivare på C by West. I samarbetet med olika uppdragsgivare i flertalet branscher har Maria skaffat sig en mängd olika erfarenheter och insikter som hon gärna delar med sig av i bland annat föreläsningar och utbildningar.

Helena Wildros - Miljövetare och kommunikatör med lång erfarenhet av att utveckla och kommunicera företags miljö- och hållbarhetsarbete såväl internt som externt. Helena lever som hon lär och har även ett eget företag med hållbara produkter.

 

För vem passar kursen?

För dig som arbetar med kommunikations- eller hållbarhetsfrågor och ger dig verktygen du behöver för att kommunicera hållbarhet. Inga förkunskaper krävs.

 

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Kontakta EvaHanna Wittrin eller läs mer här.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig